Povrch Merkuru. Credit: NASA/Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory/Carnegie Institution of Washington

Kosmická sonda Messenger posílá z oběžné dráhy Merkuru detailní fotografie.

Je to neuvěřitelné, ale do nedávné doby jsme neměli k dispozici detailnější snímky povrchu první planety Sluneční soustavy. Když pomineme fotografie ze Země, pak byly k dispozici jen ty ze sondy Mariner 10, která okolo Merkuru prolétla v polovině 70. let.

Vše se změnilo teprve vloni, kdy se na oběžnou dráhu Merkuru zavěsila americká sonda Messenger. Podívejte se na některé z nově uveřejněných fotografií.

Relativně čerstvý impaktní kráter Firdousi má průměr přibližně 96 km. Fotografie byla pořízena sondou Messenger vloni v srpnu s rozlišením asi 204 m/pixel. Credit: NASA/Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory/Carnegie Institution of Washington

Merkur je posetý krátery podobně jako náš Měsíc. Na snímku můžeme nalézt mimo jiné krátery Brontë (vpravo nahoře) a namodralý Degas o průměru 52 km. Snímek byl pořízen přes různé filtry ve třech vlnových délkách: 996, 748 a 433 nanometrů (červený, zelený a modrý filtr). Credit: NASA/Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory/Carnegie Institution of Washington

Docela velký kráter Amaral (109 km) na snímku s rozlišením 80 m/pixel. Kráter byl pojmenován teprve v roce 2008 po prvním průletu sondy Messenger okolo Merkuru. Tarsila do Amaral byla brazilská malířka. Credit: NASA/Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory/Carnegie Institution of Washington

Kráter Kuiper o průměru 62 km. Fotografie byla pořízena ve třech filtrech a různých vlnových délkách. Povšimněte si zřetelných stop (paprsků) v okolí kráteru. Podobné útvary můžeme vidět už malým dalekohledem na Měsíci, jedná se o pozůstatky po dopadu materiálu, který byl vystřelen při dopadu kosmického projektilu. Credit: NASA/Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory/Carnegie Institution of Washington

Kdyby měl Merkuru atmosféru, na jeho povrchu byl optimální tlak atd., mohli bychom v tomto kráteru udělat docela pěkné koupaliště nebo přehradu, že? Docela zajímavý geologický útvar má na délku 33 km. Jeho vznik ale nikterak záhadný není, to jen kosmický projektil dopadl na povrch Merkuru pod ostrým úhlem. Credit: NASA/Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory/Carnegie Institution of Washington

Tento snímek by vás mohl trochu zmást. Na fotografii je část kráteru Picasso, který má průměr přes 30 km. Podivná jáma se nachází na jeho okraji a vznikla v dávné geologické minulosti Merkuru propadem povrchu po vyčerpání magmatu pod povrchem. Credit: NASA/Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory/Carnegie Institution of Washington

Další fotografie na stránkách sondy Messenger.