Světelná křivka hvězdy KIC10005758 v projektu Planet Hunters. Zdroj: Planet Hunters / Zooniverse

Planet Hunters hlásí dvě nové exoplanety od řadových uživatelů.

Už je to více než rok, co tisíce uživatelů internetu, z nichž mnozí možná o exoplanetách zprvu ani neslyšeli, prohledávají v rámci projektu Planet Hunters (lovci planet) světelné křivky z kosmického dalekohledu Kepler. V obrovském množství dat z lovce cizích světů mohly algoritmy něco přehlédnout. Je tedy jen na lidském oku a mozku, aby tyto nezbedné planety našli. Už vloni oznámili lidé okolo Planet Hunters objev dvou kandidátů. V odborné studii byli první objevitelé z řad laické veřejnosti uvedení jako spoluautoři. Více se dočtete v našem článku.

Na tradičním sjezdu Americké astronomické společnosti v texaském Austinu byly představeny další dva objevy.  Okolo hvězdy KIC 4552729  obíhá zřejmě planeta s periodou 97,5 dne a poloměru jen 4 Zemí. Jedná se však zatím pouze o věrohodného kandidáta s pravděpodobností existence 95%. Druhým úlovkem může být kandidát u hvězdy KIC 10005758, který je ještě zajímavější. Obíhá okolo svého slunce s periodou 284 dnů a je jen 3,3x větší než Země. Existuje jistá možnost, že podstatně blíže ve vzdálenosti 132 dnů obíhá ještě větší planeta, ale pravděpodobnějším vysvětlením je dvojhvězda.