Ruská raketa Sojuz. Zdroj: Wikipedia
Vánoční kometa? Meteor? Němce na Štědrý večer vyplašila ruská raketa.

Ve středu 21. prosince odstartovala vstříc Mezinárodní kosmické stanici ruská loď Sojuz TMA-03M. Do vesmíru vynáší Sojuzy stejnojmenná kosmická loď Sojuz-FG. Poslední stupeň nosné rakety se nedostane na stabilní oběžnou dráhu a po několika dnech obvykle zaniká v atmosféře. Nyní k tomu došlo na Štědrý večer kolem 17:30 nad územím Německa. Rozpad části nosné rakety připomínal velmi jasný meteor a byl pozorovatelný po dobu několika desítek sekund.

Někteří lidé, kteří se nevyznají v astronomii, se domnívali, že se jedná o kometu. Žádná jasná kometa ze severní polokoule ovšem vidět v současné době není, kromě toho se komety po obloze sice pohybují, pouhým okem je to však postřehnutelné v řádu hodin.

Ještě na druhý den se někteří odborníci domnívali, že se mohlo jednat o meteor, ale podstatně pravděpodobnější variantou je právě rozpad posledního stupně ruské rakety. Na Zemi samozřejmě žádné trosky dopadnout nemohly, vše zaniká vysoko v zemské atmosféře.

Jen pár hodin po úspěšném startu Sojuzu s tříčlennou americko-rusko-nizozemskou posádkou potkal Rusko další neúspěch. Raketa Sojuz selhala při vynášení vojenské komunikační družice. Lety s lidskou posádkou by to ovšem ovlivnit nemělo, jednalo se totiž o jiný typ Sojuzu.

Videa zániku posledního stupně rakety Sojuz nad Německem