Kosmická sonda New Horizons nad Plutem v představách malíře. Vpravo je vidět měsíc Charon a jasnou hvězdou nalevo od něj je Slunce. Credit: NASA/Thierry Lombry

New Horizons se stal kosmickou sondou, která se dostala nejblíže k Plutu.

Zatím nejblíže se k trpasličí planetě Pluto dostal Voyager 1 v lednu roku 1986 a to na vzdálenost 1,58 miliard kilometrů, což je pro představu více než 10x vzdálenost Země od Slunce.

Kosmická sonda New Horizons nyní tento netypický milník překonala. Cílem vytrvalého poutníka, který se na svou cestu vydal v lednu 2006, je právě Pluto. Průlet kolem bývalé planety se očekává v létě roku 2015.

Sondě významně pomohl Jupiter, který ji udělil potřebný impuls k další cestě. Bez Jupiteru by New Horizons dorazila k Plutu o 21 let později!

Tip: pokud chcete vědět, kde se sonda New Horizons zrovna nachází, jaká je její rychlost, vzdálenost od Země nebo od Pluta, podívejte se na tuto aplikaci NASA. Najdete v ní i další kosmické sondy, planety apod.

Zdroj: pluto.jhuapl.edu