Kamery projektu QES v Novém Mexiku. Zdroj: alsubaiproject.org

Už jsme to nastínili někdy v září, katarská astronomie slaví úspěch v podobě druhé objevené exoplanety. Qatar-2 b obíhá okolo oranžového trpaslíka spektrální třídy K s periodou jen 32 hodin. Hmotnost nově objeveného světa se odhaduje na 2,5 Jupiteru a poloměr na 1,14 Jupiteru. Podle objevitelů existuje reálná šance, že ve větší vzdálenosti od hvězdy obíhá ještě jedna velmi hmotná planeta.

Kamery projektu QES najdeme v Novém Mexiku. O následná pozorování a křivky radiálních rychlostí se postaral spektrograf TRES (Tillinghast Reflector Echelle Spectrograph), který je součástí výbavy 1,5 m dalekohledu Tillinghast Reflector na Fred L. Whipple Observatory v Arizoně. Astronomům se podařilo od ledna do června letošního roku získat na 44 spekter mateřské hvězdy.

Na základě tzv. Systémové konzole (volně šiřitelný software pro analýzu křivek radiálních rychlostí) se podařilo odhadnout existenci druhé planety, která by měla dosahovat hmotnosti kolem 8 Jupiterů a obíhat ve vzdálenosti 0,82 AU s periodou kolem jednoho roku. Qatar-2 je zřejmě další ukázkou zajímavé kategorie multiplanetárních systémů, kterou tvoří dvě exoplanety: horký Jupiter s oběžnou dobou v řádu desítek hodin a plynný obr (obvykle podstatně hmotnější) na vzdálenější dráze s oběžnou dobou v řádu stovek dní.

Podobné páry byly tranzitní metodou nalezeny u hvězd HAT-P-13, HAT-P-17 a HAT-P-31 a měřením radiálních rychlostí například u hvězd HD 217107 a HIP 14810. Co je ovšem zajímavé, kosmický dalekohled Kepler podobné párečky zatím nenašel.

Qatar-2 b patří zároveň mezi tranzitující exoplanety s největší hloubkou tranzitu. V okamžiku, kdy planeta přechází před svou hvězdou, dojde k poklesu jasnosti až o 3,5%. Podobně hluboký tranzit vykazuje snad už jen CoRoT-2b.

Katar objevuje exoplanety díky projektu Qatar Exoplanet Survey (QES), který vede Khalid Al Subai (Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics). Automatická přehlídka se zaměřuje na hledání tranzitujících exoplanet podobně jako například projekty SuperWASP nebo HATNet.