Model kosmického dalekohledu Kepler. Autor: NASA/Paul E. Alers

Je to jen 16 let od chvíle, co astronomové objevili s vypětím všech sil první exoplanetu. Dnes už nehneme brvou, když některý tým představí balík s desítkami nových světů. S nadsázkou můžeme říci, že lovit exoplanety může dnes úplně každý. Ano, i vy! Klíčem je filozofie distribuovaných výpočtů. Pravda, ty které běží možná i nyní na vašem počítači pod záštitou BOINC asi nikdy k něčemu převratnému nepovedou (a když už, tak za hodně dlouho) ale projekt Planet Hunters dokázal svou existenci obhájit za méně než jeden rok! Jeho výsledky míří do odborného tisku.

Na rozdíl od klasických distribuovaných výpočtů, které požírají zejména elektrickou energii a výkon vašeho počítače, Planet Hunters sežere i váš čas. Musíte totiž sami prohledávat světelné křivky z kosmického dalekohledu Kepler. Právě „lidský prvek“, zastoupený vaším mozkem a očima, je tím, co v tomto projektu hraje klíčovou roli. Cílem je totiž nalézt to, co algoritmy týmu Keplera přehlédly.

O projektu Planet Hunters jsme už psali a i když se některé věci od té doby drobně změnily, návod je stále použitelný – viz odkaz.

Běžní uživatelé internetu provedli už téměř 4 miliony analýz a našli 69 možných exoplanet! Dva z těchto kandidátů byli nyní zveřejnění v odborném tisku. Uživatelé, kteří nalezli ve změti dat tyto kandidáty jako první, jsou nyní uvedení v odborném článku coby spoluautoři studie.

V prvním případě jde o kandidáta s označením KIC 10905746 s oběžnou dobou 9,88 dní a poloměrem 2,7 Země. Pokles jasnosti mateřské hvězdy je přibližně 0,2%. Hvězda má jasnost asi 13,4 mag. Ve druhém případě pak o kandidáta KIC 6185331 s oběžnou dobou 49,77 dní a poloměrem 8 Zemí. Jedná se tedy patrně o planety o velikosti Neptunu a Saturnu. Na mateřské hvězdy obou kandidátů se už podíval i jeden z největších dalekohledů světa – havajský Keckův dalekohled.

Už v pátek 23. září bude zveřejněn další balík dat z kosmického dalekohledu Kepler, takže na lovce exoplanet čeká nová práce.

Oba kandidáty si můžete prohlédnout na webu Planet Hunters:

SPH10125117 (KIC 10905746)

SPH10100751 (KIC 6185331)

Zdroj: Planet Hunters: The First Two Planet Candidates Identified by the Public using the Kepler Public Archive Data