Sondy GRAIL. Credit: NASA

UPDATE: První pokus o start sond GRAIL nevyšel kvůli překročení limitu v rychlosti větru. Špatné počasí zmařilo i druhý pokus o start. V pátek jsou opět naplánovány dvě startovací okna a to ve 14:33:25 a v 15:12:31.

V pátek byl start opět odložen na sobotu v 14:29:45 nebo 15:08:52.

Dvojice malých, ale šikovných sond GRAIL (Gravity Recovery and Interior Laboratory) se dnes odpoledne vydá vstříc Měsíci. Zatímco rychlejší sondy zvládnou let k našemu kosmickému sousedovi za tři dny, sondy GRAIL to vezmou oklikou a cesta jim tak zabere téměř čtyři měsíce. Start můžete sledovat živě na NASA TV. První čtvrteční startovací okno je ve 14:37:06 našeho času, reparát může NASA složit v případě špatného počasí nebo technického problému v 15:16:12 SELČ.

Měsíc je od Země vzdálen nějakých 380 tisíc kilometrů. Obě sondy to ale vezmou pořádnou oklikou, čeká je výlet dlouhý plné 4 miliony kilometrů. Důvodem takto šílené cesty je především úspora paliva. Každá ze sond má sotva jeden metr a kdyby si měla s sebou vést „kanystr“ s palivem, musela by NASA použít dvě nosné rakety, což by se samozřejmě odrazilo v nákladech.

Na Silvestra respektive na Nový rok budou obě sondy navedeny na protáhlou eliptickou dráhu kolem Měsíce. Oběžná dráha bude postupně upravována na finálních 50 km nad povrchem s periodou oběhu asi 113 minut. Vzdálenost mezi sondami by v tu chvíli měla být asi 180 až 200 km. Vědecká část mise započne v březnu příštího roku a potrvá necelé tři měsíce. Během nich budou obě sondy vysílat a přijímat signály ze Země ale zároveň budou intenzivně komunikovat mezi sebou. Proměnlivá vzdálenost a vzájemná rychlost mezi sondami bude využita k vytvoření podrobné mapy gravitačního pole Měsíce. Z výsledků bychom se měli dozvědět podrobnosti o struktuře Měsíční kůry, jádru, vnitřní stavbě ale také o mechanismech tvorby planet zemského typu.

Kromě hlavního přístroje LGRS jsou na palubě i kamery pro popularizační a vzdělávací aktivity (do projektu budou zapojeny zejména školy).

K Měsíci dopraví sondy nosná raketa Delta II. Zatímco běžné startovací okno (doba, po kterou může raketa odstartovat) trvá u meziplanetárních letů desítky minut, v případě současné mise má délku jen 1 sekundy! Raketa tak musí Mys Canaveral opustit s velkou přesností.

V případě, že se start ve 14:37:06 překazí porucha či počasí, má NASA dnes ještě jednu šanci a to v 15:16:12 našeho času. Přehled startovacích oken pro další dny nabízíme níže.

Start lze sledovat živě a zdarma prostřednictvím NASA TV. Aktuální informace najdete na našem Facebooku.

Startovací okna v dalších dnech:

9. září: 14:33:25 / 15:12:31
10. září: 14:29:45 / 15:08:52
11. září: 14:26:02 / 15:05:11