Kresba: tranzit exoplanety. Autor: Kevin Heider

Na rozdíl od dění na obloze (odkaz) se nadcházející události v oblasti výzkumu exoplanet obvykle jen těžko předpovídají. Vědecké týmy až na občasné výjimky neohlašují představení významných objevů dopředu. Na druhou stranu už dnes víme minimálně o třech důležitých událostech, které nás v nejbližších dnech čekají. Nebude náhoda, že se všechny týkají tranzitujícících exoplanet, které jsou současným tahounem oboru.

Data z Keplera

V pátek 23. září by měl být uvolněn další balík dat z kosmického dalekohledu Kepler. Uvidíme, zda současně s tím budou prezentovány i nové potvrzené objevy či alespoň odborný článek o dalších kandidátech. V současné době má světová veřejnost přístup k datům od Keplera za období od 2. května do 17. září 2009. Nový balíček bude obsahovat data od září 2009 do prosince 2009. Ještě před zveřejněním se pokusíme zjistit nějaké podrobnosti, proto sledujte náš Facebook a Twitter.

Exoplanety z Kataru

Doktor Khalid Al Subai a jeho tým z projektu Alsubai se v polovině měsíce chystají zveřejnit objev dvou exoplanet u jedné hvězdy. Planety byly objeveny kamerami v Novém Mexiku, ale kořeny projektu sahají do Kataru, takže nové přírůstky budou mít označení Qatar-2 b a Qatar-2 c. Jeden úspěch si už tým Alsubai na své konto připsal a to ke konci loňského roku – viz náš článek.

PAWM startuje