Spektrograf HARPS. Credit: ESO

Před pár hodinami jsme vám psali o objevu exoplanety HD 85512 b, která se okolo své hvězdy pohybuje na hraně obyvatelné oblasti. Součástí většího balíku objevů spektrografu HARPS jsou ale i další exoplanety.

Spektrograf HARPS, který je instalován na 3,6 m dalekohledu v Chile, se v posledních dvou letech zaměřil na deset blízkých hvězd, aby v jejich okolí nalezl pokud možno obyvatelné exoplanety. Hlavním úlovkem je zmíněná HD 85512 b, další objevy pak budou zveřejňovány průběžně.

HARPS mimochodem stojí za objevem všech 4 dosud potvrzených exoplanet u hvězdy Gliese 581. U tohoto červeného trpaslíka byl oznámen před časem americkými astronomy i objev exoplanety zemského typu, která by měla obíhat v obyvatelné oblasti. Existence Gliese 581 g však byla záhy zpochybněna právě evropským týmem, takže zůstává v říši nepotvrzených a kontroverzních exoplanet. Gliese 581 však přesto zůstává velmi zajímavým systémem a to už jen proto, že okolo něj obíhá dosud nejméně hmotná objevená exoplaneta u hvězdy hlavní posloupnosti (Gliese 581 e, 1,93 Země), ale také díky exoplanetě Gliese 581 d, která se pohybuje na vnější hranici obyvatelné oblasti.

Astronomové však dnes disponují větším počtem zajímavých multiplanetárních systémů, kde více než dvě planety spadají do kategorie super-Zemí a mají kamenný povrch (byť na jejich povrchu život očekávat nelze). Novějším přírůstkem je systém Kepler-11, dále pak třeba CoRoT-7 nebo Gliese 876.

Počty objevených exoplanet v závislosti na hmotnosti (násobky Země). Fialovou barvou jsou objevy spektrografu HARPS a to včetně dosud nezveřejněných objevů. Credit: F. Pepe et al.

Mezi atraktivní systémy teď přibude i HD 20794 (82 G. Eridani). Jedná se o hvězdu podobnou Slunci o hmotnosti 0,7 a zářivosti 0,65 Slunce. HD 20794 se nachází ve vzdálenosti asi 20 světelných let v jižním souhvězdí Eridanus.

HARPS nalezl u této hvězdy tři planety:

Planetární systém u hvězdy HD 20794

Oběžná doba (dny)
18,3
40,1
90,3
Rovnovážná teplota na povrchu (K)
660
508
388
Mz - hmotnost Země

Rovnovážná teplota na HD 20794 d sice dosahuje hodnoty 388 K, což je asi 115°C, avšak v potaz se nebere atmosféra, která ke skutečné teplotě na povrchu přihodí ještě minimálně několik desítek °C. Vnitřní okraj obyvatelné oblasti se u této hvězdy nachází ve vzdálenosti 0,65 AU.

Zdroj: The HARPS search for Earth-like planets in the habitable zone: I — Very low-mass planets around HD20794, HD85512 and HD192310