Radioteleskop Roberta C. Byrda v Green Bank. Credit: NRAO

Obří radioteleskop se zaměřil na exoplanetární kandidáty, objevené kosmickým dalekohledem Kepler. Najdou se v datech signály mimozemských civilizací?

Projekt SETI se už více než půl století snaží nalézt pomoci radioteleskopů signály mimomozemských civilizací. V neděli 8. května to však bylo poprvé, kdy se některé obří ucho zaměřilo systematicky na objevené planety mimo Sluneční soustavu.

SETI se doslova a do písmene vrátilo ke svým kořenům – na Národní radioastronomickou observatoř v Green Bank (Západní Virginia, USA). Zdejším radioteleskopem o průměru 26 m hledal v roce 1960 Frank Drake poprvé umělé mimozemské signály v rámci projektu Ozma, ze kterého později vznikl legendární nástupce SETI.

Největší zdejší anténa – 100 metrový radioteleskop Roberta C. Byrda se postupně podívá na zoubek 86 z 1235 exoplanetárních kandidátů, které dosud objevil kosmický dalekohled Kepler.  V neděli 8. května se kandidátům od Keplera věnoval radioteleskop asi jednu hodinu, přičemž sledováno bylo 8 cílových hvězd (každá po zhruba pěti minutách). Stometrový radioteleskop v Green Bank bude v následujících týdnech věnovat průzkumu exoplanetárních kandidátů od Keplera celkově 24 hodin.

Na seznam se dostalo všech 54 kandidátů, obíhající okolo svých hvězd v obyvatelné oblasti. Jen málo z nich má kamenný povrch, jedná se spíše o plynné světy podobné Neptunu či Jupiteru. To však nevylučuje možnost, že by se mohl život nacházet na případných měsících těchto planet. Kromě toho bylo „prověřeno“ deset kandidátů, kteří se sice nepochybují okolo svých hvězd v obyvatelné oblasti, mají ale oběžnou dobu delší než 50 dní. Radioteleskop se rovněž zaměřil na všechny systémy s více než 4 možnými planetami.

Jedná se sice pouze o kandidáty, jejichž existence bude muset být teprve potvrzena, i tak jde ale o historický průlom, kdy radioteleskopy hledají stopy mimozemských signálů, přicházející z konkrétních planetárních systémů.

Data z prohlídky budou přibližně na začátku července předána uživatelům, kteří mají na svém počítači nainstalován projekt SETI@home v rámci distribuovaných výpočtů.

Radioteleskop Roberta C. Byrda v Green Bank. Credit: NRAO

Projekt SETI@home obvykle využívá data z radioteleskopu Arecibo v Portoriku, tomu však není zorné pole Keplera v souhvězdích Labutě, Lyry a Draka dostupné.

Radioteleskop v Green Bank je schopen skenovat 800 MHz rozsah frekvencí současně, což je 300x větší rozsah v porovnání s Arecibem. Za jeden den tak radioteleskop vyprodukuje až 60 TB dat, což je roční objem Areciba.

Větší prohlídka odložena

Na papíře je přitom daleko rozsáhlejší projekt. Institut SETI hodlal prověřit hned 2 000 nejvíce nadějných exoplanetárních kandidátů od Keplera. Pozorovací kampaň měla být realizovaná pomoci sítě radioteleskopů ATA, kterou Institut SETI staví v Kalifornii. Partnerské univerzitě v Berkeley však byly díky škrtům utaženy finanční kohoutky a projekt byl v dubnu uložen k ledu.

Jak na svém PC spustit SETI@home? Návod najdete v odkaze.

Zdroj: newscenter.berkeley.edu