1,2 m dalekohled FLWO na F. L. Whipple Observatory na Mt. Hopkins. Credit: Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics

Jeden ze dvou nejúspěšnějších pozemských lovců tranzitujících exoplanet si na své konto připsal dva nové úlovky. HATNet (The Hungarian-made Automated Telescope Network) oznámil objev dvou horkých Jupiterů.

Do pozorovací kampaně se tradičně pustily astronomické dalekohledy po celém světě. Fotometrická data byla získána přístrojem KeplerCam na 1,2 m dalekohledu FLWO v Arizoně a dvoumetrovém dalekohledu FTN (Faulkes Telescope North) na Havaji.

Astronomové samozřejmě potřebovali získat i spektroskopická data pro zjištění povrchové teploty mateřské hvězdy, odhadu hmotnosti exoplanet apod. Měření byla získána ze spektrografu HIRES na havajském desetimetrovém dalekohledu Keck I. Do práce se zapojil rovněž přístroj FIES na 2,5 m dalekohledu Nordic Optical Telescope, který nalezneme na Kanárských ostrovech.

HAT-P-28 b

Mateřská hvězda je nepatrně větší a hmotnější ve srovnání se Sluncem a nachází se ve vzdálenosti 1300 světelných let od nás. Stáří hvězdy bylo odhadnuto na 4,8 až 8,7 miliard let. Exoplaneta HAT-P-28 b má hmotnosti asi 0,62 Jupiteru, ale poloměr 1,2x větší ve srovnání s obrem Sluneční soustavy. Na základě znalostí poloměru a hmotnosti nebylo těžké dopočítat hustotu, která se odhaduje na 440 kg/m3, což je téměř 3x méně ve srovnání s Jupiterem. HAT-P-28 b patří mezi typické „nafouklé“ horké Jupitery. Není se čemu divit, okolo své mateřské hvězdy obíhá s periodou 3,26 dní. Povrchová teplota se odhaduje na 1400 K.

HAT-P-29 b

Mateřská hvězda je přibližně o 20% hmotnější a větší ve srovnání se Sluncem. Vyšší je také její povrchová teplota (6087 K). Na rozdíl od HAT-P-28 se jedná o poněkud mladší hvězdu s odhadovaným stářím 1,2 až 3,2 miliard let. Musíme však podotknout, že stáří hvězdy a tedy i planety se obvykle odhaduje jen velmi těžko.

Také okolo HAT-P-29 obíhá jeden z typických horkých Jupiterů s periodou 5,72 dní. Hmotnost planety se odhaduje na 0,78 Jupiteru, její poloměr je opět větší (1,1 Jupiteru). Hustota HAT-P-29 b bude přibližně 710 kg/m3.

Parametry exoplanety jsou velmi podobné již dříve objevené tranzitující exoplanetě TrES-1 b. Pro srovnání: hmotnost 0,75 Mj, poloměr 1,08 Rj. Jen oběžná doba je v případě TrES-1b poněkud kratší (3,03 dní).