Jupiter a jeho čtyři největší měsíce z kamery sondy Messenger. Credit: NASA

V polovině března letošního roku nás čeká jedna z nejdůležitějších událostí v dějinách kosmonautiky. Na oběžnou dráhu nejmenší planety Sluneční soustavy bude navedena první kosmická sonda. Merkur byl zatím prozkoumán pouze během průletů sond Mariner 10 (v letech 1974 a 1975) a Messenger (2008 a 2009). Právě druhá jmenovaná bude 18. března navedena na oběžnou dráhu Merkuru a započne s jeho detailním výzkumem. Ještě předtím nás však potěšila prvním uceleným rodinným fotem planet Sluneční soustavy.

První rodinné foto planet Sluneční soustavy pořídila v roce 1990 sonda Voyager 1 z vnějších končin planetárního systému (viz odkaz). Messenger nyní přinesl ucelenější mozaiku při pohledu z vnitřních částí Sluneční soustavy.

Snímky pořídily kamery WAC (Wide Angle Camera) a NAC (Narrow Angle Camera) 3. a částečně 16. listopadu 2010. Druhá z kamer se postarala o detailní snímky, které můžete vidět ve výřezech.

Rodinné foto planet Sluneční soustavy ze sondy Messenger.

Na sestavené mozaice jsou dobře patrné planety Merkur, Venuše, Země, Mars, Jupiter a Saturn. Uran a Neptun se v té době nacházely příliš daleko (3 a 4,4 miliard kilometrů) a maximální expoziční čas 10 sekund na jejich „odhalení“ bohužel nestačil. Místa expozic jsou na snímku označena alespoň šipkami. Jako bonus byli na snímcích zachyceni i někteří věrní průvodci planet. V případě Země jde o náš Měsíc, u Jupiteru pak o 4 Galileovy měsíce (Callisto, Ganymed, Europa a Io).

Originální rodinné foto ve vysokém rozlišení lze stáhnout zde (png). Pozici planet v době pořízení snímků naleznete ve větším rozlišení zde.

Pozice planet Sluneční soustavy a trpasličí planety Pluto v době pořízení fotografie. Credit: NASA