Kosmická loď ATV. Credit: ESA

UPDATE: start odložen na středu ve 22:50 kvůli technickému problému.

V roce 2008 vyslala Evropská kosmická agentura (ESA) do vesmíru první exemplář své automatické kosmické lodě ATV (Automated Transfer Vehicle), která má dopravovat zásoby na Mezinárodní kosmickou stanici. Nyní nastal čas, by se k vesmírnému komplexu vydala ATV s pořadovým číslem dva. Loď ponese tentokrát jméno hvězdáře Johannese Keplera.

Start nosné rakety Ariane-5ESV z kosmodromu Kourou ve Francouzské Guyaně je naplánován na 23:13 našeho času a vy ho můžete sledovat živě prostřednictvím internetu. Od 22:45 ho vysílá živě NASA TV, kterou lze naladit na našem webu: www.exoplanety.cz/nasa-tv. V případě problémů můžete použít i záložní vysílání na stránkách společnosti Arianespace: www.videocorner.tv/index.htm

Pokud vše dopadne dobře, dorazí ATV Johannes Kepler k Mezinárodní kosmické stanici 23. února v odpoledních hodinách. Na vesmírný komplex doveze ATV velké množství zásob. Součásti ISS zůstane kosmická loď do června, poté bude využita jako velká popelnice. Posádka do útrob lodi umístí nepotřebné věci a odpadky. Následně se ATV od stanice odpojí a bude navedena do hustých vrstev atmosféry, kde shoří.

ATV dokáže na stanici dovést (dle aktuálních potřeb) až 855 kg pitné vody, 102 kg plynu pro atmosféru vesmírného komplexu (kyslík, dusík), 860 kg paliva pro ISS, 3200 kg suchého nákladu (potraviny, náhradní díly, oblečení), 4000 kg paliva pro potřeby vytažení stanice na vyšší oběžnou dráhu motory ATV.