Exoplaneta Qatar-1b v představách malíře.
S velkou radostí a entuziasmem popisujeme na našem webu objevy planet u cizích hvězd. Ještě o chloupek větší radost máme z objevů, které byly uskutečněny ve státech, kde se výzkum exoplanet začíná teprve rozvíjet. Do prestižního klubu se nyní zařadil Katar. Pravda, objev sice nebyl uskutečněn na jeho území, avšak vzhledem k mezinárodní povaze špičkové astronomie, to zase není tak neobvyklé.

Doktor Khalid Al Subai z Kataru vede projekt Alsubai, který disponuje automatickými kamerami v Novém Mexiku. Od počátku letošního roku se kamery snaží nalézt planety u cizích hvězd tranzitní metodou.

Kamery projektu Alsubai v Novém Mexiku. Zdroj: alsubaiproject.org

Khalid Al Subai a jeho kolegové z CfA (Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics) nyní představili objev své první exoplanety. Qatar-1 b má hmotnost o 10% větší a poloměr o 20% větší ve srovnání s Jupiterem. Okolo své mateřské hvězdy obíhá s periodou jen 32 hodin. Jedná se tedy o typického představitele třídy horkých Jupiterů.

Následná spektroskopická pozorování byla učiněna pomocí spektrografu TRES, který je instalován na 1,5 m dalekohledu na Whipple Observatory v Arizoně.

Na stránkách projektu naleznete pěknou animaci, zachycující zrychleně práci kamer v Novém Mexiku.

Zdroj: onorbit.com