Gran Telescopio Canarias, autor: Miguel Briganti (SMM/IAC)

Je to něco málo přes rok, co byl na Kanárských ostrovech uveden do oficiálního provozu největší dalekohled světa. Gran Telescopio Canarias (GTC) je se svým primárním zrcadlem o průměru 10,4 m největším „celistvým dalekohledem“ planety. Vzhledem k plánům světových astronomických velmocí mu tato výsada sice dlouho nevydrží, i tak ale o něm v nejbližších letech určitě hodně uslyšíme. Jednou z oblastí zájmu GTC budou i exoplanety. Dva týmy vědců nyní zveřejnily výsledky průzkumu atmosfér horkých Jupiterů XO-2 b a HD 80606 b.

David Sing z University of Exeter vedl mezinárodní tým, který se pomoci přístroje OSIRIS na GTC podíval na zoubek exoplanetě XO-2 b. Horký Jupiter o velikosti 1 Rj a hmotnost 0,57 Mj je poměrné známým světem. Nalezneme ho ve vzdálenosti 500 světelných let v souhvězdí Rysa.

Sing a jeho tým pozorovali tři tranzity exoplanety před svou hvězdou. Atmosféra plynného obra zanechala ve spektru hvězdy „otisky“, ve kterých se podařilo objevit stopy draslíku. Přítomnost tohoto prvku v atmosférách podobných exoplanet se v souladu s teoretickými modely očekávala, takže nebyla žádným velkým překvapením.

Část souhvězdí Rysa na dvou CCD čipech dalekohledu GTC. Hvězda XO-2 je vidět na levém snímku v kroužku. Credit: Sing et al.

Jiný tým z Floridské univerzity využil GTC k obdobnému průzkumu exoplanety HD 80606 b, která se nachází ve vzdálenosti 190 světelných let v souhvězdí Velké medvědice. Také v tomto případě se jedná o plynného obra s poloměrem nepatrně menším ve srovnání s Jupiterem ale hmotnosti naopak 4x větší. Rovněž v atmosféře HD 80606 b se podařilo nalézt stopy draslíku.

O dalekohledu GTC jsme psali vloni v několikadílném seriálu.

Podrobnosti o exoplanetě HD 80606 b naleznete v článku.