Exoplaneta (?) HR 8799 b na snímku z Keckova dalekohledu na Havaji. Credit: Brendan Bowler and Michael Liu, IfA/Hawaii

Rozlité šampaňské z novoročních oslav ještě nestihlo pořádně zaschnout, když letos astronomové z Evropské jižní observatoře (ESO) hrdě oznamovali, že získali spektrum exoplanety HR 8799 c. Na tom by samo o sobě nebylo nic zvláštního, neboť za poslední léta se podařilo spektrálně očenichat už nejednu oběžnici cizí hvězdy. Až do ledna letošního roku však úspěchy v této oblasti držela tranzitní fotometrie. Jinými slovy se spektrum exoplanet dařilo pozorovat pouze nepřímo. Astronomům z ESO se však povedlo pozorovat spektrum exoplanety přímo a tak alespoň na okamžik v jednom případě zabrnkali na struny líbezné hudby budoucnosti.

Tehdejším úlovkem byla exoplaneta HR 8799 c, která byla objevena společně se dvěma brášky přímým zobrazením v roce 2008.

Mateřská hvězda HR 8799 má hmotnost asi 1,5 Slunce. Její stáří se odhaduje na 60 milionů let a je obklopena prachovým diskem. Hvězda HR 8799 se nachází ve vzdálenosti 130 světelných let v souhvězdí Pegase a na obloze ji uvidíte už menším dalekohledem.

Okolo hvězdy obíhají tři exoplanety o hmotnosti asi 7, 10 a 10 Jupiterů. Zatímco evropští astronomové prozkoumali exoplanetu HR 8799 c, američtí kolegové si nyní vzali na paškál méně hmotnou HR 8799 b.

Tři možné exoplanety u hvězdy HR 8799. Šipky udávají, o kolik se exoplanety pohnou na své dráze za 4 roky.

Jednou z velkých nevýhod přímého zobrazení je fakt, že touto metodou lze zatím jen odhadnout klíčové fyzikální parametry exoplanety. Hmotnost exoplanety HR 8799 b se tak pohybuje mezi 5 až 11 Jupitery. Na exoplanetu se nyní zaměřil desetimetrový havajský dalekohled Keck. Během poměrně dlouhých pozorovacích seancí byla v plném provozu adaptivní optika, která teleskopu pomáhá minimalizovat vliv atmosféry. Spektrograf OSIRIS, který je ve výzbroji dalekohledu Keck, získal spektrum exoplanety HR 8799 b. Podle výsledků se zdá, že atmosféra je poměrně bohatá na oblačnost a naopak chudá na metan. Teplota atmosféry byla odhadnuta na přibližně 1 000°C. Na podobné hodnoty v případě exoplanet jsme si sice v poslední době zvykli, ale vždy spíše u horkých Jupiterů, kteří jsou rozpálení díky malé vzdálenosti od mateřské hvězdy. HR 8799 b ale rozhodně není horkým Jupiterem, vždyť okolo svého slunce obíhá ve vzdálenosti 68 AU s oběžnou dobou 466 let!

Dva identické dalekohledy Keck na Havaji.

Astronomové přiznávají, že HR 8799 b příliš nezapadá do běžných teoretických modelů pro obří plynné planety. Dle teorie by se měla teplota atmosféry pohybovat okolo 600°C.

Tak trochu potichu vyšel koncem srpna článek, pohrávající si s myšlenkou, že HR 8799 b nemusí být exoplanetou ale hnědým trpaslíkem. Tato možnost musela nutně napadnout každého už v době objevu „planetární soustavy“ při pohledu na hmotnosti všech třech „objektů“, které až příliš vášnivě koketují s hranicí 13 Jupiterů, obecně považovanou za předěl mezi planetami a hnědými trpaslíky.

Stejně jako HR 8799 b, vykazovala nesrovnalosti ve spektru i její kolegyně HR 8799 c při pozorování dalekohledem VLT Evropské jižní observatoře. Zůstává tak otázkou, zda máme před sebou zajímavý planetární systém nebo hvězdu se třemi „zamaskovanými“ hnědými trpaslíky.

O hnědých trpaslících jsme vám už psali dříve – odkaz.

Doporučené články: