Kamery projektu SuperWASP. Zdroj: www.superwasp.org

Projekt SuperWASP, který disponuje kamerami pro automatickou přehlídku oblohy na Kanárských ostrovech a v JAR, si na své konto připsal další úlovek. Nová tranzitující exoplaneta WASP-37b má hmotnost 1,7 Jupiteru a okolo své hvězdy obíhá s periodou 3,57 dne. Zajímavá je i samotná hvězda, vykazující se poměrně nízkou metalicitou, což v astronomickém žargonu znamená, že obsahuje malé množství prvků těžších než helium.

Nová exoplaneta byla objevena na základě pozorování projektu SuperWASP v letech 2008 a 2009. Pokud bychom chtěli být konkrétnější, pak „severní observatoř“ na ostrově La Palma získávala fotometrická data mateřské hvězdy v průběhu března až června v letech 2008 a 2009 a kolegyně v JAR od června do července 2008 a od března do července roku 2009. Celkem se podařilo získat na 22 600 měření.

Mateřská hvězda WASP-37 je nepatrně menší a chladnější než naše Slunce a nalezneme ji v souhvězdí Panny. Exoplaneta obíhá okolo hvězdy s periodou 3,57 dne, přičemž samotný tranzit před diskem hvězdy trvá něco málo přes 3 hodiny.

Spektrograf SOPHIE, Credit: Observatoire de Haute Provence

Na základě pozorování tranzitů exoplanety se podařilo odhadnout její poloměr na 1,14 Jupiterů. Spektrum hvězdy, ze kterého byla určena hmotnost exoplanety, bylo získáno spektrografem SOPHIE na 1,93 m velkém dalekohledu Observatoře Haute-Provance ve Francii.

Zdroj: WASP-37b: a 1.7 MJ exoplanet transiting a metal-poor star