Kosmická loď Sojuz

Kosmická loď Sojuz TMA-16 se ve čtvrtek 18. března v dopoledních hodinách vrací na Zemi. Na palubě budou 2 z 5 členů posádky Mezinárodní kosmické stanice. Třetí sedačka v lodi zůstane tentokrát prázdná. Přistání Sojuzu můžete sledovat prostřednictvím internetu živě na kanálech Public a Media NASA TV. Odpojení od ISS je naplánováno na 9:03 a přistání na 12:23 našeho času.

Na palubě kosmické lodi Sojuz TMA-16 bude americký astronaut Jeffrey Williams a jeho ruský kolega Maxim Surajev, kteří byli na ISS od konce září 2009.

Jejích odletem pomalu končí historie Expedice 22, coby stálé posádky Mezinárodní kosmické stanice. Ve vesmírném komplexu zůstanou Oleg Kotov (Rusko), Sóiči Noguči (Japonsko), Timothy Creamer (USA) a budou netrpělivě očekávat kosmickou loď Sojuz TMA-18, která by měla vstříc ISS odstartovat 2. dubna a dopravit do vesmíru tři nové astronauty. Všichni společně se pak stanou členy Expedice 23.

Průběh přistání

Po odletu odpojení od modulu Poisk zahájí posádka Sojuzu přípravy na přistání. Loď se nejdříve otočí hlavním motorem ve směru letu. Krátký zážeh korekčních motorů sníží rychlost kosmické lodi řádově o 540 km/h, což je plně dostačující k tomu, aby se změnila oběžná dráha lodi a její nejnižší bod ležel nově pod hranicí atmosféry. Několik minut po zážehu se Sojuz rozdělí na tři části: orbitální modul, návratový modul a přístrojový modul. Oba kosmonauti budou ve druhé jmenované části, která je jako jediná vybavena tepelným štítem pro návrat atmosférou.

Ve výšce okolo 10 km dojde k otevření padáku – nejdříve brzdicího a následně hlavního. Těsně nad zemským povrchem se krátce zažehnou brzdící motory, zajišťující měkké přistání rychlosti okolo 10 až 15 km/h. Místo přistání se nachází v Kazachstánu, nedalo města Arkalyk.

Zvětšit mapu

Přistání je naplánováno severovýchodně od kazašského města Arkalyk (na mapě).

Klíčové okamžiky na NASA TV – odkaz na live vysílání

• Odlet od ISS: 9:03 SEČ (vysílání NASA TV začíná v 8:45)
  • Zážeh motorů, začátek sestupného manévru: 11:34 SEČ (vysílání NASA TV začíná v 11:15)
  • Přistání: 12:24 SEČ

Více se o lodi Sojuz a ISS dočtete v knize ISS – Mezinárodní vesmírná stanice.

Podrobné informace vám přinášíme také na našem facebooku a twitteru.

Exoplanety.cz on Facebook