Po delší době o sobě dali nahlas vědět fandové panspermie. Pokud se o život ve vesmíru zajímáte alespoň okrajově, pak jste na tento termín určitě už někdy narazili. Tentokrát je však řeč o panspermii v trochu jiném světle.

Teorie panspermie předpokládá, že život nevznikl na Zemi náhodně, ale byl sem dopraven. Ne snad poletujícím nádobím zelených pidimužíků ale na palubě nějaké komety či planetky. Zastánci panspermie se domnívají, že život putuje vesmírem a pokud se mu do cesty postaví nějaká fešná planeta, rozvine se na jejím povrchu z původních „transportovaných“ spor.

V mezinárodních vodách existuje společnost SOLIS (Society for Life in Space), která je jakýmsi opakem podstatně populárnějšího SETI. Zatímco lovci mimozemských signálů se zaměřují hlavně na poslech nebeských sfér, lidé okolo SOLIS jsou posedlí vysíláním.

Poslat nebeskou poštou však nehodlají sondu se vskazem nebo rádiový signál s binárním kódem ale pozemský život.

Své představy nedávno zpracoval do článku Michael Mautner z Virginia Commonwealth University. Podle něj je naše morální povinnost zajistit pokračování života ve vesmíru i v případě, že Zemi skončí a současně s tím napomoci panspermii. Jak? V nejbližších letech budou astronomové objevovat exoplanety zemského typu a zkoumat jejich atmosféry. K vybraným planetám by měly být vyslány „vesmírné archy“ se semeny pozemského života. Podle plánů by obsahovaly až 100 000 organismů. Jako pohon se nabízí sluneční plachetnice, se kterými se už nějaký ten pátek experimentuje.

Po mnoha milionech let trvající plavbě pustým vesmírem by loď dorazila na vybranou planetu a mohla by na jejím povrchu urychlit nebo přímo zahájit cestu ke vzniku života.

Hlavním problémem není ani tak technické provedeni podobných projektů ale etika a to etika přímo hvězdná.

Máme vůbec právo na podobné experimenty? Co když na cílové exoplanetě už život existuje? Astronomie nám patrně nikdy nenabídne techniku, díky které bychom dokázali říci, zda se na té či oné planetě u cizí hvězdy nachází život. Na internetu se sice občas můžete dočíst (mnohdy dokonce od astronomů?!), že život bude objeven na některé exoplanetě už zítra nebo za týden, ale to jsou jen bulvární žvásty a …ano nebojím se to říct: lži.

Co by se stalo, kdyby se mimozemský život dostal do kontaktu s životem pozemským? Astrobiologové v tomto ohledu nejsou jednotní. Podle jednoho názoru by na vzdálené exoplanetě mohlo naši zásahem dojít k nastartování nebo urychlení evoluce. Jiní zase upozorňují na fakt, že na Boha bychom si hrát rozhodně neměli.

Bude pozemský život cestovat vesmírem? Staneme se my samotní tvůrci panspermie? Jednoho dne, za mnoho milionů let, možná do atmosféry některé z exoplanet vstoupí kosmická loď s nálepkou Made in Earth a oním vlídným nápisem Nepropadejte panice! Možná….