Měsíc Pandora na snímku ze sondy Cassini

Potřetí se v krátké době vracíme na našem webu k filmu Avatar, jehož děj se odehrává na fiktivním měsíci Pandora. Záhadné těleso má podle tvůrců filmu Avatar obíhat okolo planety, která se nachází u jedné z hvězd v systému Alfa Centauri (více v samostatném článku).

Málo čtenářů ví, že měsíc Pandora skutečně existuje. Neobíhá však okolo exoplanety několik světelných let daleko od Země, ale najdeme ho doslova za humny. Název Pandora pochází z řecké mytologie. Pandora (česky spíše Pandóra) byla v řecké mytologii manželkou Titána Epiméthea. Je známá především tím, že přinesla světu zlo a utrpení. Byla matkou Pyrrhy, která později s manželem Deukaliónem založila po potopě světa nový lidský rod. (zdroj Wikipedia).

55 Pandora

Ve vesmíru nalezneme dvě skutečná tělesa, nesoucí název Pandora. Prvním z nich je planetka 55 Pandora, která obíhá okolo Slunce mezi planetami Mars a Jupiter. Jedná se o jednu z největších známých planetek, její průměr se odhaduje na bezmála 67 kilometrů. Planetku objevil na podzim roku 1858 americký astronom George Mary Searle.

Na stránkách JPL se můžete podívat na aktuální pozici planetky 55 Pandora – odkaz.

Měsíc Pandora

Názvem Pandora byl pokřtěn i jeden z měsíců Saturnu, nalezený v roce 1980 kosmickou sondou Voyager 1 při průletu okolo planety.

Voyager 1 je shodou okolností jedním z kosmických vyslanců lidstva, jenž po výzkumu vnějších planet naší Sluneční soustavu opustil a míří do pustého mezihvězdného prostoru. Na jeho palubě je poselství o planetě Zemi adresované případným mimozemských nálezcům.

Měsíc Pandora má protáhlý tvar o maximální délce asi 82 km. V posledních letech bylo těleso zkoumáno sondou Cassini, takže jsme se mohli dozvědět něco více o jeho povrchu. Pandora má poměrně velké albedo (cca 0,6), což naznačuje, že se jedná zřejmě o porézní ledové těleso. Povrch je posetý velkým množstvím kráterů rozličných velikostí, dva největší mají průměr asi 30 kilometrů.

Měsíc dostal po objevu prozatímní označení S/1980 S 26. Jméno Pandora mu přidělila Mezinárodní astronomická unie v roce 1985.

Pandora obíhá okolo Saturnu s periodou 0,6 dne po dosti nestabilní oběžné dráze, ovlivněné dalšími měsíci planety.

Zdroj: NASA

Pandora na exoplanety.czčtěte více !