Tranzit exoplanety. Kliknutím na obrázek spustíte animaci. Autor: Dr. Pedro Valdés Sada, Univerisdad de Monterrey, México

První exoplaneta byla u hvězdy hlavní posloupnosti objevena v roce 1995. Na první multiplanetární systém jsme si museli počkat další 4 roky, kdy byl oznámen objev druhé planety u hvězdy Upsilon Andromedae. Pokud jste se ještě před pár týdny podívali na katalog exoplanet, mohli jste si povšimnout velké nuly v kolonce multiplanetární systémy u metody tranzitní fotometrie. Přestože se do dnešních dní rozrostl počet tranzitujících exoplanet na více než 60, nula provokovala v kolonce multiplanetárních systému celých 10 let.

Multiplanetárních systémů (planetárních systémů, obsahující více než 1 planetu), se v posledních letech podařilo objevit téměř 40 a většinu z nich metodou radiálních rychlostí, další pak pomoci gravitačních mikročoček, přímým zobrazením a také u pulsarů.

Tranzitní fotometrie je druhou nejúspěšnější metodou při hledání exoplanet. Pokud z našeho pohledu přechází planeta před svou hvězdou, dojde k nepatrnému poklesu jasnosti hvězdy. Zatím jsme ale nenašli hvězdu, u které by pokles jasnosti způsobovaly dvě a více planet.

Není to tak, jak si myslíte

Od letošního roku sice v katalogu na exoplanet.eu najdete v kategorii exoplanet pozorovaných tranzitní metodou v kolonce multiplanetárního systému jedničku, nenechte se ovšem zmást. Neznamená to, že by u dané hvězdy vykonávaly tranzit obě planety. Jedná se pouze o první systém se dvěma planetami, kde jedna z nich vykonává tranzity. I přesto se ale jedná o průlom a slovy klasika: nemusí pršet, stačí když kape. Horkých kandidátů je více, jediným oficiálně potvrzeným případem multiplanetárního systému s alespoň jednou tranzitující planetou je zatím pouze HAT-P-13.

Objev dvou exoplanet byl oznámen letos v létě. Zatímco HAT-P-13 b byla objevena tranzitní metodou, její kolegyně HAT-P-13 c byla detekována metodou měření radiálních rychlostí.

HAT-P-13

HAT-P-13 b má hmotnost asi 0,85 Mj a okolo své mateřské hvězdy obíhá ve vzdálenosti 0,04 AU s periodou 2,9 dne. I když je méně hmotná než Jupiter, průměr exoplanety se odhaduje na 1,3 Rj. Hustota planety tedy bude výrazně nižší ve srovnání s obrem Sluneční soustavy.

HAT-P-13 c má hmotnost 15,2 Mj a okolo svého slunce obíhá ve vzdálenosti ve vzdálenosti 1,18 AU s periodou 428,5 dne. Velká hmotnost tělesa vyvolává nutně diskusi, zda se jedná o planetu nebo hnědého trpaslíka.

Mateřská hvězda HAT-P13 se nachází ve vzdálenosti 700 světelných let směrem v souhvězdí Velké Medvědice. Jedná se o hvězdu spektrální třídy G4 a s hmotností 1,2 Ms.

Doporučené odkazy: