Saturn a Titan (dole), autor: Gemini Observatory/AURA/Henry Roe, Lowell Observatory/Emily Schaller, Insitute for Astronomy, University of Hawai‘i
Počet článků o Saturnově měsíci Titan se v poslední době rapidně zvýšil a tento trend bude nejspíše pokračovat. Titan je vděčným cílem astrobiologů, neboť se v mnohém podobá naší rodné planetě. Podmínky na Titanu jsou podle mnoha vědců blízké těm, které panovaly na Zemi v době, kdy se na jejím povrchu objevil život. Další chuťovku z Titanu zveřejnili minulý týden američtí astronomové, kterým se podařilo ze Země pozorovat v atmosféře vzdáleného měsíce velkou oblačnost.

Slavný astronomický dalekohled Gemini North telescope na Havajských ostrovech a jeho kolega Infrared Telescope Facility (IRTF) zachytili v atmosféře Titanu velkou formaci mraků o rozloze asi 3 miliony kilometrů čtverečních.

Velká oblačnost v atmosféře Titanu
Astronomové pozorovali Titan dalekohledy na Havaji více než 2 roky a 138 nocí. Úspěch se dostavil v dubnu 2008.

Mraky v atmosféře Titanu sice už dříve odhalila kosmická sonda Cassini, dosud se ale předpokládalo, že jejich výskyt je omezen pouze na oblast pólů. Pozemské dalekohledy však odhalily velkou oblačnost také poblíž rovníku, přesněji řečeno na 30° jižní šířky.

Z mraků na Titanu může pršet metan, který byl dříve odhalen na povrchu, kde tvoří jezera a řeky.

Zdroj: universetoday.com