Ledový vulkanismus na Enceladu
Do kuriózní situace se dostal prestižní vědecký časopis Nature. V jednom čísle vyšly dva články o Saturnově měsíci Enceladus s protichůdnými závěry. Je na Enceladu ukrytý oceán vody?

Evropa: na Enceladu je oceán

Evropský vědecký tým pod vedením Franka Postberga (Universität Heidelberg) zveřejnil studii, podle které se pod povrchem Enceladu nachází oceán vody. Postberg pracoval s daty z přístroje CDA (Cosmic Dust Analyzer) na palubě kosmické sondy Cassini. Tomu se podařilo najít stopy chloridu sodného v ledových zrnech v Saturnové prstenci E. Podle dřívějších předpokladů je tento prstenec doplňován materiálem z měsíce Enceladus.

Sonda Cassini za posledních téměř 5 let pozorovala mnohokrát obří ledový vulkanismus na Enceladu. Jeho původ ale dodnes není zcela věrohodně vysvětlen. Podle evropského týmu je za vším obří oceán, obsahující velké množství soli díky dlouhodobému kontaktu se skalnatým jádrem měsíce. Obsah chloridu sodného v oceánu by měl být obdobný jako je tomu v případě pozemských oceánů – tedy asi 0,1 až 0,3 molů na kilogram vody.

USA: na Enceladu není oceán

Nicholas Schneider (University of Colorado at Boulder) ale zveřejnil studii s opačnými závěry. K získání dat nevyužil kosmickou sondu, ale Keckův dalekohled na Havaji a Anglo-australský radioteleskop. Americký tým nenalezl žádné stopy sodíku! Podle Schneidera není pod povrchem Enceladu oceán, ale jen hluboké jeskyně a z nich se pomalu odpařuje voda. Díky pomalému odpařování neobsahuje voda žádný sodík nebo jen velice málo. Je to stejné jako u oceánů na Zemi, kde vodní pára odpařená z oceánu rovněž obsahuje malé množství sodíku. Na Enceladu se vodní pára dostává do kosmického prostoru malými povrchovými trhlinami a proto má podobu mohutného jetu. Schneider ale upozorňuje, že vysvětlení může být více.

Kde je tedy pravda? To ukáží až další výzkumy. Tajuplný měsíc Saturnu nadále zůstává v hledáčku astrobiologů.

O objevu mimochodem psala i česká média, ale nějak opomněla americkou interpretaci. Jedná se o projev evropanství nebo o hon za senzací?

Zdroj: universetoday.com