Popelavý svit
Pokud se podíváte na Měsíc krátce před nebo po novu, můžete si povšimnout, že jeho neosvětlená část je vidět jako nejasný obrys. Tento jev je způsoben odrazem slunečního světla od Země a říká se mu popelavý svit (v angličtině earthshine). Vědci z University of Melbourne nyní definitivně potvrdili, že pozorováním popelavého svitu Měsíce lze zjistit, zda je k němu přivracená pevninská nebo oceánská část naší planety.

Sally Langford z University of Melbourne zjistila, že popelavý svit Měsíce vypadá různě v závislosti na tom, zda je sluneční světlo odráženo pevninskou nebo oceánskou části Země. Tento jev ostatně astronomové předpokládali, neboť pevnina a oceán odrážejí světlo různě.

Sally Langford pozorovala lunární povrch po dobu asi třech měsíců vždy večer a ráno z observatoře Mount Macedon ve státě Victoria (Austrálie). Zatímco večer se na Měsíci odráželo světlo z Indického oceánu a pobřeží Afriky, ráno pouze z Tichého oceánu.

Tento výzkum se může hodit při budoucím výzkumu exoplanet. Až budeme schopni u planet zemského typu pozorovat změnu jejich jasnosti, můžeme odhalit přítomnost oceánů na jejich povrchu.

Zdroj: astrobio.net