Hvězda Gliese 876

Gliese 876 b je první planetou, která byla objevena u červeného trpaslíka. Stalo se tak v roce 1998 zásluhou metody měření radiálních rychlostí. Exoplaneta oběhne svou mateřskou hvězdu Gliese 876 jednou za více než 60 dní a má hmotnost asi 1,9 Jupiterů. Později byly u hvězdy Gliese 876 objeveny další dvě exoplanety s kratší oběžnou dobou. Hvězdu Gliese 876 najdeme ve vzdálenosti 15 světelných let od Slunce směrem v souhvězdí Vodnáře. Pouhým okem ji ale rozhodně nenajdete, její jasnost je 10,1 mag a je tak dostupná pouze dalekohledům.

Základní údaje

Název: Gliese 876 b
Oběžná doba: 60,9 dne
Velká poloosa: 0,208 AU
Hmotnost: 1,9 Mj
Animace oběžné dráhy

Tato exoplaneta byla první, kterou se podařilo objevit u červeného trpaslíka. O objev se postaral Geoffrey W. Marcy a jeho tým na základě dat z dalekohledu Keck na Havajských ostrovech a z Lick Observatory společně s Xavierem Delfossem z Ženevské observatoře. Exoplaneta byla objevena metodou měření radiálních rychlostí a představena světu 23. června 1998.

Gliese 876 b je v rezonanci 1:2 s další planetou Gliese 876 c, což vede k velké gravitační interakci obou planet. Přestože exoplaneta obíhá ve vzdálenosti jen 0,2 AU (pětiny vzdálenosti Slunce – Země) je uvnitř zóny života. Mateřskou hvězdou je totiž červený trpaslík, který vyzařuje mnohém méně světla a tepla než naše Slunce. Případné nadšence života ve vesmíru ale musíme zklamat. Exoplaneta je 2x hmotnější než Jupiter, takže by se mělo jednat o plynného obra. Nelze ale vyloučit přítomnost měsíce (či měsíců) s podmínkami vhodnými k životu. Exoplanetu nelze pozorovat tranzitní metodou, takže informace o jejím průměru a tedy i hustotě nejsou k dispozici.

Název: Gliese 876 c
Oběžná doba: 30,1 dne
Velká poloosa: 0,13 AU
Hmotnost: 0,56 Mj
Animace oběžné dráhy

Marcy a jeho tým si povšimli po objevu Gliese 876 b nápadných odchylek ve spektru hvězdy. Původně je přikládali vyšší výstřednosti dráhy planety. Teprve 4. dubna 2001 byl potvrzena existence druhé planety u hvězdy Gliese 876.

Exoplaneta Gliese 876 c má asi poloviční hmotnost ve srovnání s Jupiterem a okolo svého slunce oběhne za 30 dní po protáhlé eliptické dráze. Stejně jako Gliese 876 b se i Gliese 876 c nachází uvnitř zóny života a je zřejmě menším plynným obrem.

Název: Gliese 876 d
Oběžná doba: 1,933 dne
Velká poloosa: 0,02 AU
Hmotnost: 0,018 Mj
Animace oběžné dráhy

Objev třetí exoplanety u hvězdy Gliese 876 byl oznámen 13. června 2005. O nalezení se postaral tentokrát Eugenio Rivera. Exoplaneta s označením Gliese 876 d má ze všech planet ve soustavě nejmenší hmotnost, která se odhaduje na nejméně 0,018 Mj tedy asi na 6 Zemí. Planeta tak zcela po právu spadá do kategorie tzv. super – Zemí.

Gliese 876 d oběhne okolo svého slunce jednou za 1,93 dne ve vzdálenosti 0,02 AU. To je bohužel i na planetu u červeného trpaslíka příliš blízko. Gliese 876 d dostává od své mateřské hvězdy značnou dávku záření, což vylučuje jakoukoliv šanci na přítomnost života na této planetě. Teplota na jejím povrchu se odhaduje na 200 až 300 °C.

Odkazy