Tři exoplanety u hvězdy HR 8799 na snímku z Gemini North Telescope
Koncem minulého roku se pomocí dalekohledu Gemini North Telescope na Havaji podařil téměř historický úlovek. Přímou metodou detekce se podařilo objevit hned tři exoplanety. Teď ale vyšlo najevo, že jednu z nich objevil Hubblův kosmický dalekohled už před deseti lety! Jen o tom neměl nikdo ani tušení…

Astronomové, pracující s Gemini North Telescope na Havaji, oznámili koncem loňského roku průlomový objev. U hvězdy s označením HR 8799, která se nachází ve vzdálené 130 světelných let od Země, našli přímým zobrazením hned tři planety. Jejich hmotnost se pohybuje mezi 7 až 10 Jupitery a obíhají okolo svého slunce ve vzdálenosti 20, 40 a 70 AU (AU = střední vzdálenost mezi Zemí a Sluncem).

Mateřská hvězda HR 8799 má hmotnost asi 1,5 Sluncí, ale je výrazně mladší. Její stáří ze odhaduje na 60 milionů let. Mezi astronomy se nejedná o úplně neznámou hvězdu. Je totiž obklopena prachovým diskem a poměrně často se na ní zaměřují astronomické přístroje. Hvězdu HR 8799 naleznete v souhvězdí Pegase už menším dalekohledem.

Před 10 lety se na ní podíval i Hubblův kosmický dalekohled, který jednu ze tří nedávno objevených exoplanet pozoroval. Naneštěstí si toho ale nikdo nevšiml a tak zůstal objev deset let „utajen“. Důvodem ale nebylo „lajdáctví“ tehdejších astronomů, kteří analyzovali snímky z Hubblova dalekohledu, ale současné lepší možnosti analýzy dat.
Pro výzkum exoplanet je to velmi dobrá zpráva. Archiv Hubblova dalekohledu obsahuje obrovské množství dat, které se navíc stále rozrůstají. Hubblův dalekohled na oběžné dráze stále pracuje. V letošním roce by se k němu měl vydat raketoplán na servisní misi, jejímž cílem je modernizace dalekohledu a prodloužení jeho provozu nejméně o dalších pět let. Analýza bohatého archívu by mohla přinést další objevy i na poli exoplanet. Je dost dobře možné, že na snímcích z Hubblova dalekohledu je větší množství dosud neobjevených exoplanet.