První HD video Země z vesmíru, credit: skyboximaging.com

Jak vypadá dění na naší planetě z výšky několika stovek kilometrů?

Internet je díky družicím i posádce Mezinárodní kosmické stanice plný obrovských množství snímků Země z oběžné dráhy. Na ty nejlepší z letošního roku se můžete podívat zde.

Na většině fotografií ale není lidská civilizace vidět detailněji, než v zastoupení obvykle nočních snímků městských aglomerací. Možná se však blýská na lepší časy a náš dům už nebudeme muset hledat jen prostřednictvím několika měsíců starých snímků na Google Earth.

V pátek vystoupili ruští kosmonauti do otevřeného kosmu, aby na vnější stranu ISS instalovali kamery soukromého projektu UrtheCast. Ten by měl přinášet živé záběry zemského povrchu s poměrně solidním rozlišením. Bohužel mnoho podrobnosti zatím nemáme. Podle prvotních informací by záběry i API měly být přístupné v nějaké verzi všem. Budete tak moci dohledat nejen záběry svého města z vesmíru ale také si najít, kdy ISS nad vámi přelétá a zamávat ji. Do jaké míry budou data přístupná a jak moc budou aktuální, zatím nevíme. Původně uváděné titulky o živých záběrech z ISS jsou spíše marketingovým tahákem. Je totiž technicky poměrně obtížné zajistit nepřetržitý tok dat ze stanice, zvláště když se jedná o sekundární data a nikoliv o záležitosti, kvůli kterým byla stanice postavena. Obrázky tak budou patrně zpožděny (hodiny až dny). Říkat to ale nahlas je jako strkat mokrý prst do zásuvky. Okamžitě dostanete kopanec od konspirátorů, že záběry budou cenzurovány, aby ovce neviděly něco, co nemají.

Páteční výstup bohužel dopadl přesně podle Murphyho zákonů. Po nainstalování kamer se zjistilo, že nefungují. Na Zemi nedorazila žádná telemetrie. Kamery byly proto opět demontovány a bude se zjišťovat, v čem byl zakopaný pes. Útěchou pro Kotova a Rjazanskiho tak může být alespoň fakt, že se zapsali do historie ruské kosmonautiky nejdelším výstupem do kosmu v historii. Kosmická vycházka trvala 8 hodin a 7 minut. Absolutní rekord má mimochodem hodnotu 8 hodin a 57 minut (Susan J. Helms a James S. Voss, březen 2001).

První HD video Země z vesmíru

Ve stínu těchto událostí bylo před pár dny uveřejněno první HD video Země z vesmíru. Za vším stojí soukromá družice SkySat-1, která se vydala do vesmíru na vrcholu ruské rakety Dněpr letos 21. listopadu. Družice obíhá kolem Země po heliosynchronní dráze ve výšce 600 km a dokáže pořizovat krátká 90 sekund trvající videa s rychlostí 30 snímků za sekundu. Na první pokusy (dosud nekalibrované) se podívejte na videu níže.

Skybox Imaging Captures World’s First High-Resolution, HD Video from Space from Skybox Imaging on Vimeo.

V konečné fázi by na oběžné dráze mohlo být 24 podobných družic. Získaná videa jsou dostatečně detailní ke studování změn na naší planetě ale zároveň nedosahují takového rozlišení, aby narušila soukromí lidí. Není se tak třeba obávat toho, že oči na oběžné dráze zachytí vaše auto zaparkované před bytem milenky apod.

Družice SkySat 1, credit: Skybox