Chondrit (ilustrační foto), Wikipedia

Šlo o chondrit…

Krátce poté, co opadl prvotní šok z výbuchu meteoritu nad Ruskem, se objevily první konspirační teorie, které mimo jiné poukazovaly na fakt, že se nepodařilo najít žádné zbytky vesmírného návštěvníka. Novináři zdá se nepochopili, že meteorit sice explodoval nad relativně obydlenou oblastí, ale ve výšce několika kilometrů nad zemským povrchem. Přestože původní těleso mělo hmotnost kolem 10 000 tun (ne 10 tun, jak tvrdí některá média), celková hmotnost  meteoritů bude výrazně menší. Najít fragmenty meteoritu není jednoduché ani v případě, kdy dostatečně přesně známe jeho dráha atmosférou. Vše záleží na terénu, velikosti fragmentů apod. V případě ruského meteoritu měli vědci štěstí, že bylo přesně určené místo dopadu. Tím ovšem jejich šťastné chvilky skončily, neboť místem dopadu dost možná největšího fragmentu bylo jezero. Na druhou stranu s ohledem na velikost „ledového kráteru“, je štěstím, že meteorit nedopadl do obydlené oblasti.

Dnes ráno nicméně ruská média přinesla informace o nálezech prvních kousků v jezeře Čebarkul. Analýzy ruských vědců prokázaly, že se jedná o relativně obyčejný chondrit. Ten největší, který kdy byl na Zemi nalezený, má mimochodem hmotnost dvou tun (meteorit  Allende). Dosud nalezené ruské meteority mají sotva pár gramů.

Současný meteorit se s ohledem na místo dopadu bude zřejmě nazývat Čebarkul.

Fotografie fragmentu:

Zdroj: en.rian.ru