Tato fotografie byla pořízena posádkou raketoplánu Atlantis během mise STS-125 k Hubblovu dalekohledu. Redakce webu exoplanety.cz nedisponuje žádnou informací, že by se v okolí raketoplánu v té době pohyboval zástupce jakékoliv české firmy, který by mohl stejný nebo podobný snímek pořídit. Autorem této fotografie a držitelem veškerých práv v celé Galaxii je NASA, NASA a nikdo jiný než NASA.

UPDATE (3. června 2011): ozvali se nám telefonicky i emailem zástupci společnosti Profimedia.CZ a vysvětlili nám okolnosti celého problému. Do databáze prý dostávají od agentur desítky tisíc fotografií denně a není v jejich silách vše ohlídat. Automatický systém následně pročesává internet a pokud dojde k nalezení shody mezi fotografií na webu a v databázi společnosti, zašlou dopis, kde žádají primárně o vysvětlení. V mnoha případech se jedná o skutečné porušení zákona a informace o částce a krátké době splatnosti má přinutit adresáta k rychlé reakci.

Firma Profimedia.CZ se nám omluvila a tím považujeme celou věc za uzavřenou. Cílem článku bylo především upozornit méně zkušené autory, že materiály NASA jsou dle licence NASA obvykle volně šiřitelné, takže za ně nemůže nikdo požadovat finanční prostředky.
Zástupce Profimedia.CZ se také vyjádřil k prodeji fotografií NASA na svém webu. I zde se prý jedná o problém s obrovským množstvím snímků a pokud si některou z fotografií objednáte, bude celá věc detailněji ověřena a společnost peníze za tyto snímky nepřijme.

Tohle měl být původně článek o měsících exoplanet zemského typu. Ale nebude. Celý dnešní den jsem totiž strávil řešením jedné právní záležitosti. Pokud se zabýváte popularizací astronomie či kosmonautiky, pak byste si tyto řádky měli rozhodně přečíst.

Dnes odpoledne na mě zazvonila listonoška. Pomyslel jsem si, že mi dorazila kniha o ekonomických časových řadách, kterou jsem si před pár dny objednal. Šlo však o značně hutný doporučený dopis. Firma Logicall mi napsala, že zastupuje společnost Profimedia.CZ, s.r.o. a že na exoplanety.cz byly dohledány fotografie, ke kterým má společnost Profimedia.CZ majetková práva a že jejich uveřejněním porušuji autorský zákon. Celá věc sama o sobě zase nemusí být tak neobvyklá. Na internetu je spousta snímků, na které má někdo autorské právo a fakt, že jsme nevýdělečný web, který popularizuje vědu, nás neomlouvá k tomu, abychom tato práva porušovali a nectili.

Jenomže v tomto případě se jednalo o snímky, jejichž autorem je NASA! Konkrétně šlo o dvě fotografie Hubblova dalekohledu z mise STS-125 a jeden snímek Sojuzu. Všechny snímky jsme samozřejmě stáhli ze stránek NASA (resp. Sojuz z Wikipedie ale ta to převzala rovněž z NASA).

NASA jako federální úřad na své materiály autorská práva neuplatňuje. Na webu máme dnes asi 700 obrázků a autorem většiny z nich je právě NASA. U každého obrázku vždy uvádíme jako autora NASA nebo některou z jejich části. Je pravdou, že u inkriminovaných tří snímků jsme na to zapomněli, i když zdroj je uveden v samotném článku.

Firma nám poslala kopii plné moci, screen našeho webu s dotyčnými snímky a dopis, ve kterém po nás chce do 11. června zaplatit za bezdůvodné obohacení částku 25 200 Kč!

Samozřejmě jsme ihned volali na uvedený telefon a zaslali odkazy, ze kterých byly snímky převzaty. Jako příklad neuvěřitelné absurdity, dokládáme „příběh“ jedné ze tří fotografií.

Ta vyšla na webu NASA dne 13. května 2009. V našem článku jsme snímek použili o dva dny později. Článek naleznete zde a fotografii v jeho levém rohu: https://www.exoplanety.cz/2009/05/sts125-multimedia/ Přímo v článku je uvedena věta:  Na plochu: Hubblův kosmický dalekohled v nákladovém prostoru raketoplánu Atlantis – stahujte na webu NASA. Podtržená část věty je přímým hypertextovým odkazem na stránku NASA, odkud jsme snímek tehdy převzali.

Jakýsi program společnosti udělal screen našich stránek dne 26. prosince 2010. V databázi firmy Profimedia.CZ jsme inkriminovaný obrázek opravdu našli. Jenomže! Jednak je nahrán v podstatně menším rozlišení, je na něm patrné logo společnosti (netuším, zda a jak lze odstranit) a především snímek byl dle informací společnosti nahrán do databanky teprve 23. února 2011 (Datum uploadu:23.2.2011), takže téměř dva roky poté, kdy byl zveřejněn u nás. Obrázek v databance Profimedia.CZ naleznete zde.

Emailem už přišla omluva od firmy Profimedia.CZ s tím, že se v našem případě jednalo o omyl. Tím je z naší strany věc uzavřena. Proč ale píšeme tento článek? Snímky z NASA používá řada lidí, kteří se zabývají popularizací, tento text budiž varováním před možnými problémy a pokud pohledáte na internetu, zjistíte, že nejsme první a asi ani poslední, kdo podobný dopis dostal. Také píšete o astronomii? A dívali jste se dnes už do své schránky? Asi byste měli!

PS: pokud chcete vědět, jak podobná korespondence vypadá, můžete si téměř stejný dopis, který došel nám, stáhnout v odkaze (pdf).