MWC 419 (V594 Cas). Autor: DSS/STScI/AURUA

Hledání nových světů u cizích hvězd probíhá ruku v ruce s výzkumem protoplanetárních disků. Astronomům na Havajských ostrovech se podařilo při výzkumu planetárních porodnic dostat na samotnou hranou současných myslitelných technických možností.

Výzkum protoplanetárních disků, ze kterých vznikají nové planety, je velmi obtížný. Disky z prachu a plynu jsou nevýraznými útvary, jenž nemilosrdně přezařuje svým světlem mladá hvězda. Jednu z mála reálných možností nabízí výzkum v infračervené části spektra. Žádný ze současných dalekohledů ale nedokáže nahlédnout do vnitřních částí rodící se nové sluneční soustavy. Přesto se to ale astronomům povedlo.

Sam Ragland z Keck Observatory společně se svými kolegy z California Institute of Technology a National Optical Astronomical Observatory využili jedny z největších dalekohledů světa, nacházející se na Havajských ostrovech. Slavné Keckovy dalekohledy o průměru primárního zrcadla 10 metrů byly spuštěny v polovině 90. let minulého století. Dvojčata mohou pracovat souběžně jako interferometr, čímž se dosáhne rozlišení, odpovídající dalekohledu o průměru 85 metrů. Tým astronomů toho využil a prozkoumal okolí hvězdy MWC 419 v oblasti blízkého infračerveného záření o vlnové délce 3,5 až 4,1 mikrometrů.

Protoplanetární disk v představách malíře.

Stáří hvězdy MWC 419 se odhaduje na pouhých 10 milionů let. Jedná se o hvězdu spektrální třídy B a hmotnosti několika Sluncí. Mladou hvězdu nalezneme v souhvězdí Cassiopeia ve vzdálenosti asi 2 100 světelných let.

Tým astronomů dokázal změřit teplotu prachového disku ve vzdálenosti pouhých 80 milionů kilometrů (0,53 AU) od hvězdy, což přibližně odpovídá poloviční vzdálenost Země od Slunce.

Výzkum protoplanetárních disků je velmi důležitý nejen pro pochopení vzniku exoplanet ale také pro lepší představu o vzniku naší vlasti Země. Je to jako bychom si vznik Země přehrávali na obřím DVD přehrávači. Na rozdíl od jednoduchého ovládání vašeho domácího přístroje za pár kaček, výzkum protoplanetárních disků je vědecká práce na špičkové úrovni, ke které jsou potřeba největší dalekohledy světa.

Velké množství nových poznatků v této oblasti přinese kosmický dalekohled Jamese Webba, jehož start se očekává okolo roku 2014.