Detailní pohled na část Merkuru.

Nádherný vánoční dárek pro nás připravil tým okolo kosmické sondy Messenger společně s kartografy z Geological Survey. Vědci zveřejnili prakticky kompletní mapu nejmenší planety Sluneční soustavy.

Zatím jen dvě kosmické sondy prolétly okolo Merkuru. V letech 1974 a 1975 to byl americký Mariner 10, který však nedokázal zmapovat celý povrch planety. Na dalších 30 let aktivity u Merkuru ustaly. V lednu 2008 navázala na svou kolegyni sonda Messenger. Do dnešních dní vykonala 3 průlety okolo planety, přičemž ten poslední se odehrál 29. září 2009.

Mnohem více informací se o Merkuru dozvíme v březnu 2011, kdy bude Messenger naveden na oběžnou dráhu okolo planety.

Vědci vybrali asi 917 snímků, které obě kosmické sondy pořídily a sestavili první ucelenou „virtuální“ mapu Merkuru. Na první pohled by se mohlo zdát, že to byl úkol poměrně jednoduchý – sestavit pár set snímků do jedné mozaiky sice dá práci, ale tu zvládne i cvičená opice. Nenechte se však zmást. Vědci se potýkali z kupou problému. Rozlišení jednotlivých snímků se pohybuje od 100 do 900 metrů na pixel. Kromě toho byly fotografie pořízeny při průletech, kdy rychlost sondy běžně dosahovala i 2 km/s. V neposlední řadě byly snímky zhotoveny za různých světelných podmínek. Vědci museli mnoho snímků upravit, odstranit chyby apod.

S výsledkem snažení se můžete seznámit na mapaplanet.org a proklikat se do sytosti. Přesnost a kvalita mapy ještě není valná. Na lepší si musíme počkat přibližně do konce roku 2011, kdy budou zpracována data z orbitálního výzkumu.

Na stránce mapaplanet.org najdete mapy i dalších těles Sluneční soustavy: Venuše, Měsíce, Marsu a několika Saturnových a Jupiterových měsíců.

Zdroj: spaceref.com