Protoplanetární disk u hvězdy LRLL 31 v představách malíře.

Unikátní objev se podařil kosmickému dalekohledu Spitzer. V infračervené části spektra pozoroval disk prachu a plynu, jenž obklopuje mladou hvězdu LRLL 31. Podobných disků, ze kterých se formují nové planety, se už dříve podařilo pozorovat hodně. Tento se ale v průběhu času velmi rychle mění.

Protoplanetární disk u hvězdy LRLL 31 se mění velmi rychle, někdy dokonce i jednou týdně. Astronomové pro podobné chování nemají stoprocentní vysvětlení. Jednou z možností může být přítomnost zárodků budoucích planet. Ty se ale formují miliony let, takže by neměly způsobovat změny v disku tak rychle. Dalším z vysvětlení může být existence dosud utajeného hvězdného souputníka, který obíhá okolo společného těžiště s hvězdou LRLL 31 a mění tloušťku protoplanetárního disku.

James Muzerolle z Space Telescope Science Institute a jeho tým se zaměřili na studium mladých hvězd, z nichž některé obklopují protoplanetární disky. Zkoumané hvězdy se nachází v oblasti IC 348 asi 1 000 světelných let daleko, směrem k souhvězdí Persea. Stáří všech hvězd se odhaduje na 2 až 3 miliony let.

Hvězda LRLL 31 je pro astronomy natolik zajímavá, že ji kosmický dalekohled zkoumal 5 měsíců všemi fungujícími přístroji. Disk se měnil každých několik týdnů a v jednom případě se dokonce změnil v průběhu jednoho týdne. Astronomové pozorovali, jak intenzita záření v jedné vlnové délce šla nahoru a ve druhé naopak dolů.

Přítomnost hvězdného společníka se zdá být nejlogičtějším vysvětlením. Pokud by druhá hvězda obíhala dostatečně blízko, mohla by ovlivnit teplotu a hustotu vnějšího okraje disku.

Studium protoplanetárního disku u hvězdy LRLL 31 nám může pomoci lépe pochopit vznik a vývoj planetárních systémů.

Zdroj: universetoday.com