Pluto v představách malíře. CC BY 4.0, ESO-L. Calçada

Jak se sonda New Horizons blíží k Plutu, přichází NASA se zajímavými popularizačními projekty. Jeden si můžete vyzkoušet i doma. Velmi ale opravdu velmi snadno.

Pluto bylo do roku 2006 obvykle nejvzdálenější planetou Sluneční soustavy. Píšeme obvykle, protože se pohybuje po eliptické dráze. Ke Slunci se tak dostává na vzdálenost 30 až 48 AU. Má to mimo jiné ten důsledek, že v době odsluní velmi řídká atmosféra Pluta zmrzne a dopadne na povrch.

Slunce je na Plutu spíše jasnou hvězdou na temném nebo téměř temném nebi. Na povrchu trpasličí planety ale není úplná tma.

Pluto Time – zapojte se!

„Není úplná tma“. Co to znamená? Vyzkoušejte si to. V NASA vymysleli něco, čemu říkají Pluto Time. Je to velice jednoduché. Vylezete ven nebo se podíváte z okna v určitý konkrétní čas a vidíte tolik světla, kolik byste viděli na povrchu Pluta v pravé poledne.

Svůj Pluto Time zjistíte snadno. Stačí otevřít adresu http://solarsystem.nasa.gov/plutotime. Pak máte tři možnosti:

• kliknout na Use My Location a na řádku pod mapou si zkontrolovat, že bylo nalezeno vaše město.
  • na mapě, kterou na stránce vidíte, stačí najít své místo a do mapy kliknout levým tlačítkem myši.
  • Do řádku Location napsat své město, vesnici a kliknout na Find it.

Pod mapou pak vidíte svůj nejbližší Pluto Time. AM – ráno, PM – odpoledne. Časové pásmo odpovídá tomu, které máte nastavené v PC. Na obrázku níže je tak Pluto Time pro Frýdek-Místek ve 20:57.

pluto-time

Není to ale zadarmo! Ne nebojte, peníze neplatíte, ale můžete se zapojit do kampaně. Pořídit v době svého Pluto Time fotografii (venku) a sdílet ji na sociálních sítích. Stačí k nahrané fotce (na Facebooku musí být nastavení příspěvku takové, aby jej viděli všichni) napsat #PlutoTime. K tomu samozřejmě místo pořízení fotografie, případně i své jméno a komentář.