Jak vybrat hvězdářský dalekohled a kde ho koupit?

Hvězdářské dalekohledy jsou dnes velmi populární pro vychutnání si krás vesmíru jinak, než prostřednictvím monitoru počítače. Už v malém teleskopu můžete spatřit krátery na Měsíci, Saturnovy prstence nebo čtyři největší měsíce Jupiteru. Připravili jsme základní rady a informace, které vám při výběru hvězdářského dalekohledu pomohou.

>>  Koupit hvězdářský dalekohled  <<

Hvězdářský dalekohled kupujte u specializovaného prodejce

Jen roura a pár zrcadel či čoček? Omyl! Výběr astronomického dalekohledu není tak snadný, jak se může na první pohled zdát. Na rozdíl od jiných produktů nenaleznete příliš mnoho recenzí ke konkrétním dalekohledům, které by vás nesměrovaly. Velké e-shopy dost často uvádí nepřesné a nekompletní údaje. Astronomické dalekohledy je proto vhodné kupovat u specializovaného prodejce.

Specializovaným prodejcem astronomické techniky je u nás obchod NoveDalekohledy.cz, který nabízí řadu výhod

V obchodě můžete vybírat z více než 150 dalekohledů. S výběrem vám pomůže rozcestník na titulní stránce (dalekohledy pro začátečníky, dalekohledy pro děti,…). Podrobnější filtraci podle jednoduchých kritérií provedete s iPoradcem (odkaz v obchodě vlevo nahoře). K dispozici jsou jen relevantní a kompletní informace o dalekohledech (žádné lákání na bombastická zvětšení apod). V případě potřeby můžete výběr konzultovat s prodejcem.

iPrůvodce na webu NoveDalekohledy.cz vám pomůže s výběrem.

Než koupíte hvězdářský dalekohled

Důležité věcí, které byste si měli rozmyslet a třeba je i sdělit prodejci:

• Jaké jsou vaše zkušenosti s pozorováním noční oblohy (třeba i pouhým okem).
  • Místo pozorování (balkon, zahrada), zda budete dalekohled přenášet a kdo ho bude přenášet.
  • Co chcete pozorovat (objekty Sluneční soustavy nebo vzdálené objekty jako mlhoviny, galaxie).

Hvězdářské dalekohledy: základní rady

• Jednoduchý hvězdářský dalekohled pro začátečníka koupíte za 2 a 3 tisíce Kč. Samozřejmě nečekejte, že hvězdářské dalekohledy v této cenové relaci budou mít nějakou kvalitní optiku nebo zpracování (tradičně šrouby z plastu apod.). Ale pro občasného pozorovatele, který dalekohled vytáhne jen občas, jsou dostačující.
  • U dalekohledů pro začátečníky obvykle dostanete vše, co v základu potřebujete: dalekohled, stativ a okuláry.
  • Začátečníkovi, který nebude fotografovat, lze doporučit spíše azimutální montáž (dalekohledem otáčíte nahoru a dolů). Druhým týmem vhodné montáže je tzv. dobson — ten je vhodný zejména pro pozorování ze zahrady, kde ho můžete postavit třeba na stůl.
  • Při výběru dalekohledu se moc nedívejte na zvětšení. Důležitá je velikost dalekohledu — průměr objektivu. Krátery na Měsíci, čtyři největší měsíce Jupiteru nebo Saturnovy prstence uvidíte už v dalekohledu s průměrem 60 mm.
  • Pokud budete dalekohled často přenášet nebo bude určen dítěti, podívejte se také na jeho hmotnost.

Typy montáží

Základní typy dalekohledů

Podrobnější návod pro výběr hvězdářského dalekohledu

Podrobnější informace, které vám pomohou při výběru hvězdářského dalekohledu zejména pro začátečníka.

Různé typy hvězdářských dalekohledů

Existuji dva základní typy hvězdářských dalekohledů: čočkový (refraktor) a zrcadlový (reflektor). Rozdíl mezi nimi je už podle názvu jasný – čočkový obsahuje uvnitř soustavu čoček, kdežto zrcadlový pracuje se soustavou zrcadel.

Čočkové hvězdářské dalekohledy (refraktory) jsou obvykle s azimutální montáží (vhodnější pro začátečníka). Zjednodušeně lze také říci, že refraktory jsou vhodnější pro pozorování jasných objektů — Měsíce a planet.

Zrcadlové hvězdářské dalekohledy (reflektory) jsou obvykle na paralaktické montáži, jsou vhodnější k pozorování vzdálených objektů (mlhoviny, galaxie) a komet. Zrcadlové dalekohledy s paralaktickou montáží jsou také vhodné k fotografování. Za stejnou cenu dostanete také často větší dalekohled (větší průměr — viz níže část o podvodnících se zvětšením).

Různé typy montáží

K astronomickému dalekohledu potřebujete také stativ a montáž. Existuji přitom dva nejčastější typy montáží:

• Azimutální montáž – podobná fotografickému stativu. Dalekohled se otáčí kolem dvou os – nahoru v horizontálním směru a okolo v rámci azimutu. Laikovi lze doporučit právě tuto jednoduchou montáž. Určitým druhem je tzv. Dobsonova montáž, která je velmi oblíbena mimo jiné pro svou jednoduchost – lze ji vytvořit ze tří desek.
  • Paralaktická (rovníková) montáž – osa této montáže míří k světovému pólu, ta druhá je na ní kolmá. Co a k čemu to je? Asi každý ví, že se hvězdy, Měsíc a Slunce se po obloze pohybují vlivem otáčení Země. Při pohledu pouhým okem si toho možná všimnete po pár desítkách minut, ale při pozorování dalekohledem je to mnohem patrnější. Když se díváte například na Měsíc, tak vám postupně ujíždí ze zorného pole. U paralaktické montáže se vám podaří objekt mnohem lépe udržet v zorném poli. Čím větší je zvětšení, tím je to důležitější. Je také možné připojit tzv. hodinový strojek, který dalekohled postupně otáčí stejně rychle, jako rotuje Země. Objekt je tak pořád v centru zorného pole. Paralaktickou montáž je ale potřeba ustavit. Přesné ustavení není jednoduché, pro zběžné ustavení stačí osu dalekohledu nasměrovat na sever. Paralaktická montáž se hodí pro větší dalekohledy (dosahující většího zvětšení) a fotografování.

Kdo a kde bude dalekohled používat?

Měli byste se zamyslet, kdo bude dalekohled přenášet, kde budete pozorovat. Astronomické dalekohledy nebývají úplně lehké a ani malé. Měli byste si dát pozor na hmotnost. Pokud ho budete převážet, tak se zamyslet, zda se vám vleze do kufru auta apod. Pokud kupujete dalekohled pro dítě, měl by být jednoduchý a asi i lehký.

Základní údaje o dalekohledu

Obvykle se uvádí v popisu nebo přímo v názvu dalekohledu, kde máme dvě čísla XXX/YYY, kde XXX je průměr (v mm), YYY je ohnisková vzdálenost. Například zde máme hvězdářský dalekohled Binorum Explorer 114/900 AZ2. Průměr objektivu: 114 mm, ohnisková vzdálenost 900 mm.

Pozor na podvodníky se zvětšením!

Při výběru hvězdářského dalekohledu se moc neohlížejte na jeho zvětšení. Zvětšit lze teoreticky obraz Měsíce nebo třeba planet. Hvězdy ale budou stále jen jasné body. U malého dalekohledu se často uvádí na krabici bombastické zvětšení – například 500x. Je to ale nesmysl nebo spíše za hranou klamání zákazníka. Principem astronomického dalekohledu je to, že má větší plochu, takže dokáže „pochytat“ více světla nebeských objektů. Důležitá je tedy plocha dalekohledu nebo přesněji průměr objektivu.

Maximální možné zvětšení je dvojnásobek průměru objektivu v milimetrech. Dalekohled o průměru objektivu 60 mm tak má maximální zvětšení 120x. Je to skutečně reálné maximum, lepší je počítat s menší hodnotou. Jinými slovy: čím větší průměr objektivu, tím lépe.

Reálné zvětšení je pak ohnisková vzdálenost dalekohledu / ohnisková vzdálenost okuláru. Pokud má dalekohled ohniskovou vzdálenost 300 mm a použijeme okulár 4 mm, bude zvětšení 300 / 4 = 75x.

Zkušení pozorovatelé mají řadu okulárů, které jsou mnohdy v ceně tisíců korun za kus. Pro začínajícího pozorovatele je dostačující mít dva okuláry. První takový, který vám zajistí velké (ale reálné) zvětšení. Problémem ovšem je, že čím větší zvětšení, tím menší část oblohy vidíte. Proto je dobré mít ještě okulár s menším zvětšením.

Někdy se přímo k hvězdářskému dalekohledu dodává tzv. Barlow čočka, která prodlužuje ohniskovou vzdálenost dalekohledu a tudíž i zvětšení. Myslete ale opět na to, že maximální možné zvětšení je dvojnásobek průměru objektivu.

Zrcadlový dalekohled s paralaktickou montáží. Foto: Ryan Wick, flickr.com

Co uvidíme?

Malý hvězdářský dalekohled s průměrem objektivu 60 mm je plně dostačující k pozorování kráterů na Měsíci, čtyř největších Jupiterových měsíců nebo Saturnových prstenců. K takovému pozorování bude stačit hravě zvětšení 50x.

Při zvětšení kolem 150x můžete pozorovat i mezery mezi Saturnovými prstenci. Jak už ale víte, k dosažení tohoto zvětšení bude potřeba trochu většího dalekohledu! 60 mm teleskop nabízí maximálně 120x.

>>  Koupit hvězdářský dalekohled  <<