Dostali jste na Vánoce hvězdářský dalekohled? Pár tipů, na co se na obloze hned podívat

foto: Ryan Wick, flickr.com, CC BY 2.0

Našli jste pod stromečkem hvězdářský dalekohled? Předpokládáme, že ho budete chtít co nejdříve vyzkoušet. Pozorování stromů, antén nebo sousedů je sice zajímavé, ale vy se již určitě nemůžete dočkat, až se vyjasní a vy dalekohled namíříte k temnému zimnímu nebi!

Zimní obloha je podle mnoha pozorovatelů tou úplně nejkrásnější. Není divu, když nad ní drží ochrannou ruku samotný Orion. Nebudeme polemizovat, zda je Orion nejkrásnějším souhvězdím, ale na obloze ho najdete snad ještě snadněji než třeba Velkou Medvědici.

Na co se můžete podívat hvězdářským dalekohledem, i když se na obloze příliš nevyznáte? Zde je pár tipů.

Měsíc

Měsíc na obloze určitě najdete…. a vlastně možná ani ne. Náš kosmický soused couvá směrem k novu, k němuž dojde ještě před Silvestrem. Bude se tak vyskytovat spíše na denní obloze.

Pokud si chvíli počkáte, tak ho už 2. ledna potkáte na večerním nebi jako úzký srpek. Astronomové říkají, že Měsíc dorůstá (do první čtvrti). V dalších dnech bude ta pravá chvíle pro pozorování Měsíce hvězdářským dalekohledem. Právě v období okolo první nebo poslední čtvrti dopadá světlo na krátery z boku, takže jsou nejlépe pozorovatelné. Zaměřte se také na terminátor – teď nemyslíme Arnolda ale rozhraní osvětlené a neosvětlené strany Měsíce.

Planety

Venuše je nyní pozorovatelná nad jihozápadním obzorem a zapadá před 20. hodinou. Dalekohled tam vytáhněte už někdy po 17:30. Venuši určitě nepřehlédnete, září opravdu jasně. V dalekohledu byste měli vidět její fáze – podobně jako u Měsíce. Fáze Venuše je nyní někde okolo 0,5, takže osvětlena je polovina kotoučku.

Venuše a Mars na večerním nebi. Zdroj: Stellarium

Venuši můžete také použít k nalezení Marsu, který zapadá cca o hodinu a půl později. V dalekohledu uvidíte pěkný načervenalý kotouček a můžete zamávat Curiosity nebo Opportunity.

Na planetu Saturn si budete muset bohužel ještě nějaký čas počkat. Vynahradit vám to může Jupiter, který vychází před 2. hodinou. Už v menším hvězdářském dalekohledu uvidíte jeho čtyři největší měsíce.

Jupiter nad jihovýchodním obzorem. Zdroj: Stellarium

Plejády

Plejády v souhvězdí Býka najdete určitě také. Jsou bez problémů viditelné pouhým okem a lidem připomínají Malý vůz. Namiřte na tuto hvězdokupu svůj dalekohled. Na internetu naleznete různé údaje o vzdálenosti hvězdokupy. No… pokud řekneme, že se světlo z těchto hvězd vydalo k vám zhruba v době, kdy Galileo Galilei objevoval taje vesmíru, asi nebudeme daleko od pravdy.

Souhvězdí Orion, Betelgeuze a červeně jsou označeny Plejády v souhvězdí Býka.

Mlhovina v Orionu

Ale zpět k Orionu. Můžete zkusit zamířit svůj dalekohled na slavnou hvězdu Betelgeuze, která je až 1000x větší než Slunce a nachází se asi 700 světelných let daleko. Pod jste pod stromeček nedostali něco s výkonem Hubblova dalekohledu, tak asi nic extra neuvidíte, ale můžete se pochlubit příbuzným informací, že hvězda může kdykoliv vybuchnout jako supernova. Atrakcí Orionu je ale samozřejmě slavná mlhovina M42.

Mlhovina M42, zdroj: Stellarium