Vesta patří mezi tři největší a nejhmotnější tělesa hlavního pásu planetek. Podívejte se tento zajímavý svět a osahejte si ho prostřednictvím monitoru svého počítače!

Astronomové znají obrovské množství planetek. Většina z nich jsou ale jen bodové zdroje světla. Jsou zkrátka moc malé a obvykle také vzdálené.

Jen hrstku planetek jsme poznali důvěrněji. Jednou z nich je Vesta o průměru zhruba 550 km. Vesta obíhá v hlavním pásu planetek mezi Marsem a Jupiterem.

V letech 2011 a 2012 zkoumala Vestu americká sonda Dawn, která se poté vydala k trpasličí planetě Ceres, u níž je do dnes. Na základě získaných dat byla připravena stránka Vesta Trek: http://vestatrek.jpl.nasa.gov/

Po spuštění stránky se vám zobrazí mapa planetky s mnoha vyznačenými krátery. Pokud na název kráteru kliknete, zobrazí se původ jména, souřadnice a také jeho průměr. Vesta Trek toho ale nabízí mnohem více. Ovládací menu jsou vpravo nahoře a vlevo dole.

Vpravo nahoře můžete vyhledávat povrchové útvary, nebo se podívat na povrch trochu jinýma očima. Určitě nevynechejte ikonku globusu, kde lze přepnou na různé pohledy a podívat se také na oblast pólů.

Vlevo dole je pak především ikonka 3D. Po přepnutí do trojrozměrného režimu se můžete na Vestu podívat ze všech stran. Pokud máte 3D tiskárnu, můžete si vytisknout i model planetky.