Řasenka bude hledat exoplanety také z Chile

MASCARA, credit: J. Spronck, Leiden Observatory
www.novedalekohledy.cz

Nový lovec exoplanet s názvem Řasenka bude mít další působiště – na observatoři La Silla v Chile.

Evropská jižní observatoř a Leiden University podepsali smlouvu na provoz nového lovce tranzitujících exoplanet, který bude umístěn v Chile.

Řasenka neboli správně anglicky MASCARA je už nějaký ten pátek testována na Kanárských ostrovech. Proč zrovna Řasenka? Jedná se o zkratku názvu Multi-site All-sky CAmeRA. Volně přeloženo zde máme celooblohové kamery na různých místech.

Ze zkratky MASCARA si ale českým překladem rozhodně neutahuji. Projekt sám má takovéto logo.

Ale zpět k projektu. Nejedná se o nějaký obří dalekohled. Ten k lovení tranzitů exoplanet tak úplně nepotřebujete. Důležité je spíše velké zorné pole, abyste mohli pozorovat tisíce nebo desítky tisíc hvězd současně – pravděpodobnost, že planeta bude tranzitovat, není velká a pozemské podmínky (počasí, střídání dne a noci) ji v praktické rovině ještě řádně sníží.

MASCARA je vlastně takový malý kontejner. Dole jsou počítače a další elektronika a nahoře stříška a pod ní pětice kamer. Každá z kamer má zorné pole 40 x 70 stupňů. Všechny dohromady tak mohou sledovat v podstatě celou oblohu. Cílem jsou samozřejmě především jasné hvězdy (4 až 8 mag).

Zdroj: ESO