Jak dlouho zde bude ještě Hubblův dalekohled?

Za pár týdnů oslavíme 25. výročí vypuštění Hubblova dalekohledu do vesmíru. Poslední servisní mise k němu proběhla v roce 2009. Jak dlouho ještě legendární kosmický dalekohled vydrží?

www.novedalekohledy.cz

Hubblův dalekohled je na oběžné dráze už od dubna 1990. Za tu dobu se pohled na vesmír zásadně proměnil. Jedním příkladem za všechny jsou exoplanety. V době, kdy Hubble startoval, chybělo do objevu první planety mimo Sluneční soustavu 5 let. Dnes se jedná o jeden z největších a nejdynamičtějších oborů.

Za 25 let změnila nejen astronomie ale také samotných teleskop. Během několika servisních misí bylo postupně vyměněno prakticky všechno – řídicí systémy, počítače, vědecké přístroje ale hlavně gyroskopy. Setrvačníky udržují orientaci dalekohledu v prostoru, pokud přestanou fungovat, Hubblův dalekohled skončí. S další servisní misí se nejen že nepočítá, ale není dnes ani možná – raketoplány skončily a od robotů opravářů jsme ještě daleko.

Proběhnout původně neměla ani servisní mise v roce 2009. K jejímu zrušení došlo po nehodě Columbie. NASA se obávala ohrožení posádky. Pokud by během startu došlo k poškození tepelného štítu, nemohli by se uchýlit na ISS. Hubblův dalekohled totiž obíhá po zcela odlišné oběžné dráze (pod jiným sklonem vůči rovníku). To jen v hollywoodských trhácích je vše na oběžné dráze vedle sebe a lze se mezi tím pohybovat s hasicím přístrojem.

Nakonec ale servisní mise proběhla a vědci odhadují, že by Hubblův dalekohled mohl vydržet do roku 2020 a možná i déle. Pokud by se to povedlo, bylo by dobré, kdyby pracoval Hubble společně s Kosmickým dalekohledem Jamese Webba. Jeho oborem bude infračervená oblast, takže by se dobře doplňovaly.