Kam na dovolenou? NASA kreslenými postery zve na cizí planety

NASA vydala pěkné kreslené postery, které propagují několik známých exoplanet.

www.novedalekohledy.cz

NASA připravila pěkné postery. Zatím chybí ty, které by propagovaly nejnovější objevené obyvatelné exoplanety.

První poster se týká exoplanety Kepler-186 f, kterou bychom mohli překřtít na Zemi v říši chladu. Planeta je možná jen o chlup větší než Země a obíhá s periodou 130 dní kolem hvězdy o poloviční hmotnosti a velikosti ve srovnání se Sluncem. Planeta Kepler-186 f dostává od svého slunce jen třetinu záření, co dostává Země.

Rovnovážná teplota na povrchu bude méně než 200 K. Přesná teplota pak bude závislá na složení atmosféry. Kepler-186 f je součástí početnějšího planetárního systému. Mateřskou hvězdou je červený trpaslík, což by podle autora posteru mohlo ovlivnit i rostliny a jejich zbarvení.

Kepler_186f_39x27

Druhý poster se věnuje exoplanetě HD 40307 g. Zatímco Kepler-186 f byla objevena tranzitní metodou, HD 40307 g byla před třemi lety objevena pomoci měření radiálních rychlostí spektrografem HARPS. Planeta oběhne kolem oranžového trpaslíka jednou za necelých 200 dní. Pravděpodobně se bude jednat o planetu na pomezí Země a Neptunu. Její hmotnost je 7 Zemí.

HD_40307g_20x30

Kepler-16 b je hrdinkou třetího posteru. Je to taková trochu romantická planeta. Po jejím povrchu byste se moc neprošli, je podobná spíše Jupiteru. Konkrétně má velikost 70% a hmotnost třetiny Jupiteru. To, co ji dělá výjimečnou, je fakt, že obíhá okolo dvou hvězd současně. Více o exoplanetě ve starším článku.

Kepler_16b_20x_30