Z Mezinárodní kosmické stanice vystřelili družici, vyzkouší motory budoucnosti

Z paluby Mezinárodní kosmické stanice vypustili v pátek nový satelit. Nebylo to poprvé, ale tentokrát se jednalo o hodně zajímavý kousek.

www.novedalekohledy.cz

Astronauti dnes z Mezinárodní kosmické stanice (ISS) vypustili družici Special Purpose Inexpensive Satellite (SpinSat). Družice „odstartovala“ z plošiny, která je součástí japonské laboratoře Kibo.

SpinSat vyvinula Námořní výzkumná laboratoř. Jedná se o kouli o průměru 56 cm a hmotnosti asi 57 kg. Kromě komunikačních a podpůrných přístrojů je na palubě experiment ESP. Pod touto zkratkou se ukrývá Elektricky řízený tuhý pohon.

O co jde? Můžete si to představit (nebo se podívat na obrázek níže) jako váleček o velikosti přibližně tužkové baterie. Tento váleček, vlastně taková vesmírná petarda, je naplněn tuhými pohonnými hmotami. Ty nejsou zapáleny pomoci složitých motorů, jak to známe běžně z kosmonautiky, ale elektrickým proudem. Na rozdíl od svých hodně vzdálených a mnohem větších příbuzných – přídavných motorů na tuhé pohonné hmoty (SRB) amerického raketoplánu (bude je používat i raketa SLS) nemusí jen jednorázově vyhořet, ale mohou být zapnuty a vypnuty. A to ve velmi přesných intervalech.

SpinSat má celkem 12 těchto malých motorků, které budou nyní v průběhu třech až šesti měsíců testovány.

SpinSat se připravuje na vypuštění.
SpinSat na oběžné dráze krátce po vypuštění z ISS.
Motor ESP