Našli planetu zemského typu 0,8 AU od hvězdy v binárním systému

Hodně zajímavý objev si připsal početný mezinárodní tým astronomů. Ten našel exoplanetu o velikosti Země, která obíhá ve vzdálenosti 0,8 AU od svého slunce a to v binárním systému. A aby toho nebylo dost: objev byl učiněn pomoci gravitační mikročočky.

www.novedalekohledy.cz

Gravitační mikročočky asi není potřeba blíže představovat. Máme nějakou hodně vzdálenou hvězdu, jejíž jasnost měříme. Pokud se nám před tuto hvězdu dostane další, její gravitace ohne a zesílí světlo vzdálené hvězdy. Totéž ale udělá i planeta. Ve světelné křivce se planeta projeví jako pík, takové náhlé, malé a krátkodobé zjasnění.

Mikročočková událost OGLE-2013-BLG-0341 je trochu složitějším případem. Roli zde totiž sehrály hned tři objekty. Mluvíme o dvojhvězdě. Jedna složka je hmotnější, druhá je velmi málo hmotná. Obě jsou od sebe odděleny vzdáleností asi 10-15 AU. Okolo méně hmotné hvězdy pak ve vzdálenosti 0,8 AU obíhá planeta o hmotnosti 2 Zemí (podle některých modelů dokonce jen 1,66 Země).

To vypadá docela nadějně, že? Co se hmotnosti a vzdálenosti týče, jedná se o svět docela dost podobný naší planetě. Bohužel mateřská hvězda prošla stelární maturitou jen s odřenýma ušima. Její hmotnost je jen 0,10 až 0,15 Slunce a vyzařuje 400x méně záření. Na povrchu planety tak bude zima – kolem 60 Kelvinů (mínus 200 °C plus mínus).

Na pozorování se podílelo 9 dalekohledů a to především z Nového Zélandu, ale také Izraele, Austrálie a Chile. V akci byli dva nejúspěšnější lovci mikročočkových planet – OGLE (polský projekt v Chile) a MOA (Nový Zéland).
Díky gravitačním mikročočkám jsme už objevili na 30 exoplanet. V budoucnu to ale bude díky projektům jako je WFIRST (viz článek) daleko více.

OGLE-2013-BLG-0341 b je nejméně hmotnou planetou, objevenou touto metodou.