Mise K2 schválena, Kepler se vrací do služby

www.novedalekohledy.cz

NASA schválila misi K2 dalekohledu Kepler.

Je to přesně rok od chvíle, kdy skončil kosmický dalekohled Kepler. Stalo se tak po poruše druhého ze čtyř setrvačníků, které udržují orientaci teleskopu v kosmickém prostoru. Kepler potřebuje k provozu alespoň tři setrvačníky, takže se zdálo, že jeho dny jsou sečteny. Na straně druhé by to byla škoda, protože optická aparatura i další vybavení jsou v dobrém stavu.

kepler-infografika

Chytré hlavy se daly dohromady a vymyslely misi K2. Kepler už nebude tak přesný a nebude pozorovat pouze jedno místo na obloze. Místo toho využije motory a sluneční vítr (protony ze Slunce) ke své stabilizaci. Díky omezení tak bude pozorovat jedno místo na obloze po dobu asi 80 dní. Poté se pootočí a začne od nuly jinde. Cílem budou zejména planety s krátkou oběžnou dobou u červených trpaslíků.

Už pár týdnů probíhá testování Keplera v rámci „nultého zorného pole“. Čekalo se také na schválení finančních prostředků a toho se tým dnes dočkal. Od 30. května tak bude Kepler znovu hledat exoplanety v rámci prvního zorného pole.

Kepler bude muset každých 12 a každých 48 hodin zažehnout své motory. Palivo by mu mělo vydržet na 2 až 3 roky.

Zorná pole pro misi K2, credit: NASA