Zahrajte si hru a nechte srážet planety

Na webu je nová hra, která slouží k pochopení nebeské mechaniky.

Říká se, že nejhorší je srážka s blbcem ale daleko větší paseku dokáže způsobit srážka dvou nebeských objektů. Třeba takové splynutí dvou neutronových hvězd, to je událost přímo gama významu.

K srážkám ale dochází také uvnitř planetárních systémů a to obvykle na počátcích jejich vývoje. Důkaz při hezkém počasí uvidíte dnes večer na nebi. Náš Měsíc vznikl srážkou mladé Země s objektem o velikosti Marsu.

Nemusí ale jít vždy jen o srážky. Při gravitačních interakcích může být jedna z planet vyhozena ven z planetárního systému, což se dost možná kdysi dávno také odehrálo na našem slunečním dvorku.

Stabilita systém je jakési svaté pravidlo, které využívají astronomové při ověřování planetárních systémů. Řekněme, že máme hvězdu a okolo ní obíhají dva hmotné objekty. Jsou to planety nebo další hvězdy? Nechme na zjištěných drahách obíhat planety i hvězdy a uvidíme, který systém bude stabilní. Podobným postupem bylo nedávno ověřeno na 700 exoplanet, které objevil Kepler.

Američtí astronomové nedávno spolupracovali na zajímavé hře. Na stránce http://www.stefanom.org/spc si můžete pohrát s planetárním systémem a okoštovat všechny chutě nebeské planetární mechaniky.

Náš skutečně multi systém :)
Náš skutečně multi systém :)

Na začátku hry máte jednu planetu a po vzoru zápasů i kruh, ve kterém bude celá hra probíhat. Vlevo máte na výběr různé typy objektů od Země, přes super-zemi, ledový svět podobný Neptunu až po hnědého trpaslíka a malou hvězdu. Nejdříve kliknutím levým tlačítkem myši vybereme daný objekt. Následně klikneme kdekoliv do prostoru a planetu tak umístíme na její orbitu. Celkem je možné stejným postupem vytvořit planetární systém až s deseti objekty.

Pokud se vám nelíbí simulovaný systém, můžete si vlevo v nabídce „Templates“ vybrat některý ze známých systémů. Zatím jsou tam jen tři: Kepler-11, 18 a HD 80606.

Cílem hry je udržet systém stabilní po co nejdelší dobu. Jak čas plyne, naskakují vám vpravo nahoře body. Čím je planeta hmotnější, tím více bodů získáváte. Hra končí v okamžiku, kdy se planety srazí nebo některá z nich opustí kruh.

Vlevo je možné také zvýšit rychlost ubíhajícího času a pokud jsem to pochopil správně, hra může trvat maximálně 500 let (těch virtuálních).

Hups.....
Hups…..
Hups pořádně...
Hups pořádně…