Vesmírné Ferrari míří do atmosféry. Kdy a kam spadne?

www.novedalekohledy.cz
GOCE, credit: ESA

Po delší době zde máme návrat větší družice atmosférou. Křest ohněm prožije evropská družice GOCE.

Přezdívá se jí vesmírné Ferrari. Nebo přesněji řečeno ji tak nazývají lidé, kteří evidentně Formuli 1 moc nerozumí. Za přezdívkou stojí aerodynamický design družice, která tak může operovat i na nízké oběžné dráze (224 km), kde je ještě poměrně hodně molekul vzduchu… a Ferrari v poslední době bohužel v aerodynamice moc neexceluje (říkám jako zarytý fanoušek). Vhodnější přezdívka by asi směřovala někam do oblasti jistého nejmenovaného výrobce předražených energetických drinků.

Ale zpět do vesmíru. Gravity field and steady-state Ocean Circulation Explorer (GOCE) odstartovala do vesmíru v roce 2009. Družice v hodnotě 450 milionů dolarů velmi přesně zmapovala gravitační pole naší planety. Na projektu se podílí také čeští vědci.

GOCE je vybavena stabilizačními ploškami a iontovým motorem, jež je poháněn elektrickou energií ze solárních panelů o výkonu 1,3 kW. Motor byl vyroben ve Velké Británii s jeho „palivem“ je xenon. Částice xenonu jsou motorem vystřelovány rychlostí až 40 000 m/s, zásoba xenonu je 40 kilogramů…tedy byla, palivo pomalu ale jistě dochází.

V průběhu října dojde družici palivo zcela. Tím skončí udržování oběžné dráhy a bez ohledu na aerodynamický tvar si to GOCE zamíří do atmosféry. Kdy přesně se tak stane a kam trosky tunové družice o délce pěti metrů spadnou, není zatím jasné.

Zdroj: ESA