Systém Kepler-47 v představách malíře. Credit: NASA/JPL-Caltech/T. Pyle

Hodně zajímavý planetární systém představili astronomové na Valném shromáždění IAU v Pekingu.

V Pekingu právě probíhá zasedání Mezinárodní astronomické unie a tým kolem kosmického dalekohledu Kepler na něm zveřejnil více než zajímavý úlovek.

Před necelým rokem zveřejnil tým objev exoplanety Kepler-16 (AB) b, která obíhá okolo dvou hvězd současně. NASA ji přirovnala k slavné Tatooine z Hvězdných válek. Podobným planetám říkáme cirkumbinární a Kepler-16 byl první systém s takovou planetou. Později však přišly objevy dalších cirkumbinárních planet Kepler-34 b a Kepler-35 b a v neposlední řadě velmi čerstvý objev exoplanety Kepler-38 b.

Kepler-47

V systému Kepler-47 ovšem nalezneme hned dvě planety a jedna z nich dokonce obíhá v obyvatelné oblasti.

Kepler-47 tvoří dvě hvězdy, které obíhají okolo společného těžiště s periodou 7,45 dne ve vzdálenosti 0,0836 AU (12x blíže než obíhá Země od Slunce). První z hvězd má hmotnost srovnatelnou se Sluncem, druhá dosahuje jen třetiny hmotnosti naší mateřské hvězdy. Obě hvězdy se navzájem zakrývají. V okamžiku, kdy je menší hvězda před větší, dojde k poklesu jasnosti o 13%. Menší hvězda je totiž chladnější a tedy tmavší. Při sekundárním zákrytu, kdy je menší hvězda za větší, je to pokles jasnosti o 0,8%.

První z planet Kepler-47 b má poloměr asi 3 Země a okolo obou hvězd obíhá s periodou 49,5 dní ve vzdálenosti 0,29 AU.

Kepler-47 c má poloměr 4,6 Země a obíhá s periodou 303,2 dní ve vzdálenosti 0,989 AU. Dráha planety „c“ se nachází v obyvatelné oblasti, na jejíž parametry mají pochopitelně vliv obě hvězdy. Dodejme, že větší z hvězd má menší zářivost (0,84) než Slunce.

Úvahy o životě ovšem nejsou na místě, Kepler-47 c se podobá spíše Neptunu, je dokonce o něco větší.

Obyvatelná oblast ve Sluneční soustavě (zeleně) a u dvojhvězdy Kepler-47. Credit: NASA/JPL-Caltech/T. Pyle