Radioteleskop Roberta C. Byrda v Green Bank. Credit: NRAO

Představena první analýza dvou kandidátů, které objevil kosmický dalekohled Kepler.

Psali jsme o tom vloni v květnu. Obří radioteleskop v Green Bank během několika týdnů pročesal na 86 hvězd, u kterých Kepler našel nějakou atraktivní exoplanetu nebo spíše kandidáta na exoplanetu. Vybráni byli kandidátu v obyvatelné oblasti, menší než 3 Země s delší oběžnou dobou apod. Jejich seznam a podrobnosti naleznete v tehdejším článku.

Přestože se okolo tohoto projektu nachomýtá zkratka SETI, průzkum samotný je iniciativou Kalifornské univerzity v Berkeley a má spíše blízko k autorům SETI@home než k Institutu SETI. Ten připravuje vlastní průzkum vybraných kandidátů svou sítí radioteleskopů ATA.

Vědci z Green Bank vloni nashromáždili na 50 TB dat, která se postupně analyzují. Nyní byly představeny výsledky průzkumů dvou kandidátů: KOI-817 a KOI-812. U obou kandidátů byly nalezeny signály o úzké frekvenci, což je dle učebnic typický příklad umělého mimozemského signálu. Radioteleskop ovšem střídavě prohledává více cílů, aby tak vyloučil možnost, že zachyceným signálem je pouze pozemské rušení. A právě to se v tomto případě ukázalo jako více než pravděpodobné.  Přestože jsou signály zřejmě jen rušením, dokazují kvalitu algoritmů, které vědci používají. Výsledky analýzy dalších kandidátů budou následovat během příštích týdnů a měsíců.

Signál z obou kandidátů. Credit: UC Berkeley

Pro zajímavost: KOI-817 by měl mít poloměr asi 2 Země a rovnovážnou teplotu na povrchu (bez vlivu atmosféry) 100°C. KOI-812 je na tom o něco lépe, poloměr přibližně stejný ale povrchová teplota kolem 30°C.

Zdroj: UC Berkeley