Vlevo: snímek obou disků pomocí radioteleskopu na vlnové délce 80 mikrometrů. Vpravo: fotografie z Hubblova dalekohledu, která odhalila průkazně jen jeden z disků. Autoři: University of Hawaii a Nathan Smith, University of California v Berkeley
Nedávno jsme psali o objevu molekulárního prachu, který obklopuje dvojhvězdu V4046 Sgr. Nyní astronomové ohlásili objev dalšího disku v binárním systému. Zatímco u V4046 Sgr obklopuje jeden disk obě hvězdy, v tomto případě má každá z hvězd svůj vlastní.

Dvojhvězdu s označením 253-1536 najdeme ve slavné Mlhovině v Orionu ve vzdálenosti asi 1 300 světelných let. Obě hvězdy obíhají okolo společného těžiště a dělí je vzdálenost 400 AU. Jeden oběh okolo těžiště tak hvězdám zabere celých 4500 let! Hvězdy mají hmotnost jen asi třetiny Slunce.

Každou z hvězd obklopuje disk prachu a plynu, dostatečně hmotný k tomu, aby se z něj zformovala planetární soustava podobná té naší. První disk byl objeven už dříve pomocí Hubblova kosmického dalekohledu, ten druhý pak radioteleskopem Submillimeter Array na Havaji.

Jedná se o doposud nejhmotnější disky, které se podařilo v Mlhovině v Orionu objevit. První má celkovou hmotnost asi 70 Jupiterů, ten druhý pak 20 Jupiterů.

Zdroj: sciencedaily.com