SMS pro mimozemšťany

Plaketa, kterou nesou na palubě sondy Pioneer.

Už 50 let běží projekt SETI, který se pomocí radioteleskopů snaží zachytit signál mimozemských civilizací – zatím neúspěšně. Vědci ale v uplynulých desetiletích vyzkoušeli i opačný postup. Kosmické sondy Voyager a Pioneer míří ven ze Sluneční soustavy a na své palubě nesou vzkaz pro případné nálezce v podobě plakety, popisující Zemi a člověka. Také radioteleskopy několikrát vyslaly signál vstříc vesmírným dálkám.

Systematické vysílání signálu ke hvězdám není nutné. Člověk totiž okolo Země neúmyslně šíří signál dnes a denně – jedná se o televizní a rozhlasové vysílání. Okolo Země je nyní bublina o poloměru cca 70 světelných let, uvnitř které lze zachytit signál z modré planety.

Institut SETI zahajuje projekt, jehož cílem je sběr zpráv pro mimozemšťany. Zatím neexistuje žádný plán toho, kdy, jak a kam by měl být signál vyslán. Hlavním cílem kampaně, která začne 15. května, je především diskuse o tom, co bychom měli případným mimozemským civilizacím poslat.

Klasické pravidlo vesmírné komunikace je vyhnout se kontroverzním tématům, které by ti na druhé straně nemuseli pochopit dobře. Vesmír není poslanecká sněmovna a naštvat vyspělejší civilizaci nemusí být zrovna moudré. Nemluvě o tom, že komunikace ve vesmíru je velmi obtížná. Představte si situaci, že máte blízkého příbuzného na konci světa a můžete mu zavolat jen jednou ročně po dobu 1 minuty. Pravděpodobně budete dlouhé týdny zvažovat, co vše říci a co nikoliv. Přece nebudete chtít promarnit tak krátký čas. Při komunikaci na vesmírné vzdálenosti to bude ještě mnohem horší, vždyť k signál k druhé (po Slunci) nejbližší hvězdě a zpět putuje 8,5 let!

Úvaha SETI ale nezachází tak daleko. Jsme úplně na začátku a musíme umět zformulovat zprávu, kterou pak zašleme do pustého vesmíru s vědomím, že se odpovědi dočkat nemusíme. Zpráva pro případné mimozemské civilizace by měla být stručná ale ne zase moc, nesmí být nudná, ale zároveň musí být srozumitelná, nemůže odhalovat příliš mnoho o nás a našem světě, ale musí popsat a případného čtenáře (nebo spíš posluchače) zaujmout.

O projektu vás budeme ještě informovat, zatím můžete přemýšlet, co by jste poslali vstříc hvězdným dálkám. Stručná informace s odpočtem času, který zbývá do zahájení akce, je na webu SETI.

Zdroj: newscientist.com