Záznam online přenosu ze startu družice Kepler

www.novedalekohledy.cz

Popis dalekohledu Kepler
Přinášíme vám online textový přenos ze startu družice Kepler. Start je naplánován na sobotu 7. března ve 4:49 našeho času.

Začátek online přenosu na exoplanety.cz: sobota 4:00 SEČ
Začátek živého vysílání NASA TV: sobota 3:00 SEČ

Start: sobota 4:49:57 SEČ

Stránky o družici Kepler najdete na adrese http://kepler.exoplanety.cz

Vide ze startu ke stažení na www.space-multimedia.nl.eu.org

Fotografie ze startu na webu NASA

5:54 – náš online přenos tímto končí, děkujeme za pozornost. Misi dalekohledu Kepler budeme pochopitelně pečlivě sledovat. První objevy by měly být zveřejněny na konci letošního roku.

5:54 – NASA potvrdila úspěšné navedení na heliocentrickou oběžnou dráhu.

5:51 (T+61:48) – Kepler odpojen. Nová éra astronomie může začít.

5:50 (T+61:00) – otáčky dalekohledu Kepler sníženy na nulu.

5:47 (T+57:00) – motory třetího stupně vypnuty.

5:45 (T+55:33) – zážeh třetího stupně, Kepler opouští gravitační náruč Země a za několik desítek sekund bude naveden na heliocentrickou oběžnou dráhu. Dalekohled tak nebude obíhat okolo Země ale okolo Slunce.

5:44 (T+54:56) – druhý stupeň byl odpojen.

5:44 (T+54:13) – motory druhého stupně vypnuty. Měla by být dosažena eliptická oběžná dráha s perigeem (nejbližší bod dráhy k Zemi) ve výšce 174 km a apogeem (nejvzdálenější bod od Země) ve výšce 2 185 km.

5:43 (T+53:10) – opětovný zážeh motorů druhého stupně nosné rakety. Kepler mění svou oběžnou dráhu kolem Země.

5:35 (T+44:57) – Očekává se restart druhého stupně nosné rakety. Zážeh motorů potrvá něco přes minutu a změní současnou téměř kruhovou oběžnou dráhu Keplera na velmi protáhlou eliptickou dráhu. Následovat bude zážeh třetího stupně – Kepler opustí oběžnou dráhu Země.

5:18 (T+17:50) – NASA oznámila oficiální čas startu, který byl: 7. března 2009 ve 4:49:57,465 SEČ

Start rakety Delta II s družicí Kepler.

5:06 (T+17:50) – Kepler byl roztočen, aby se „opékal na Slunci“ rovnoměrně. Otáčky budou krátce před odpojením dalekohledu opět zastaveny.

Start rakety Delta II s družicí Kepler.

4:59 (T+9:56) – motory druhého stupně byly vypnuty. Kepler a zbytek nosné rakety se nyní nachází na prozatímní oběžné dráze okolo Země ve výšce asi 180 km se sklonem 28,5°. Nyní se nebude poměrně dlouho nic významného dít. Restart druhého stupně má proběhnout v 5:43 našeho času.

4:54 (T+4:41) – aerodynamický kryt, který do teď chránil dalekohled Kepler, byl odhozen. Výška 135 km.

4:54 (T+4:36) – úleva, pracovníci řídicího střediska si mohou utřít pot z čela, druhý stupeň nosné rakety se zažehl, Kepler pokračuje v cestě.

4:54 (T+4:31) – první stupeň nosné rakety se odpojil.

4:54 (T+4:23) – ve výšce asi 126 km nad Zemí se vypínají motory prvního stupně. Kepler nyní vystoupá setrvačností do výšky 133 km.

Start rakety Delta II s družicí Kepler

4:52 (T+2:11) – odhozeny tři přídavné motory. Delta II pokračuje v letu. V závorce uvádíme čas od startu. Výška asi 57 km.

4:51 (T+1:05) – došlo k zážehu dalších tří hlavních motorů.

4:51 (T+1:03) – odhozeno šest přídavných motorů, nosnou raketou nyní pohání hlavní motor prvního stupně. Výška 18 km nad zemským povrchem.

4:49 – START! Motory nosné rakety Delta II ozářily noční nebe a kosmický dalekohled Kepler se vydává do vesmíru, přesné 400 let poté, co Johannes Kepler v Praze formuloval dva ze svých nebeských zákonů. Hodně štěstí!

4:49 – (T -2,5 s) zážeh hlavních motorů

4:48 – start za minutu!!!

4:48 – ventily uzavřeny, nosná raketa v konfiguraci pro start

4:47 – tlakování kyslíkové nádrže dokončeno.

4:47 – opětovný a poslední souhlas se startem

4:45 – hodiny se opět rozběhly, čtyři minuty do startu

4:42 – go pro start! Původně se měla vydat družice Kepler do vesmíru už v roce 2006, start byl ale odložen kvůli technickým problémům. Roky práce, sny mnoha generací, vše je nyní na okamžik zapomenuto, kosmickému dalekohledu obíjí poslední minuty na Zemi.

4:40 – vše podle plánů, ředitel startu neshledal žádné problémy.

4:35 – hodiny na Mysu Canaveral se plánovaně zastavily na T-4 minutách.

4:32 – první stupeň už je téměř naplněn kapalným kyslíkem.

4:32 – NASA ověřuje stav počasí, podle všeho by mělo být vše v normě.

4:32 – Kepler přešel na vnitřní zdroje.

Řídicí středisko.

4:30 – na stránkách NASA se můžete podívat, kdo se stará o předstartovní přípravy. Hlavní slovo má ředitel startu Omar Baez, který krátce před zážehem motorů společně se svým týmem zhodnotí připravenost dalekohledu i nosné rakety a vydá povolení ke startu – tradiční „go for launch“.

4:29 – začalo tlakování palivové nádrže prvního stupně nosné rakety.

4:29 – nosná raketa Delta II patří mezi nejspolehlivější americké nosiče. Do vesmíru se díky ní už dostala řada družic i kosmických sond. Delta II je využívána např. pro vypouštění kosmických sond k Marsu apod. Kepler bude startovat z komplexu č. 17.

Raketa Delta II s družicí Kepler krátce před startem.

4:24 – hodiny se opět rozběhly. Zastaví se ještě jednou v čase T-4 minuty. Zatím se neobjevil žádný problém, který by mohl zapříčinit odklad startu.

4:23 – jak bude start nosné rakety probíhat se můžete dočíst zde.

4:18 – trocha čísel:

• Kepler bude 215 kosmickým plavidlem NASA, které se vyda do vesmíru pomocí nosné rakety Delta.
  • Jedná se o 339 start rakety Delta od roku 1960.
  • Třetí start rakety Delta II v letošním roce.
  • Bude to 67 start v konfiguraci Delta II 7925
Raketa delta II připravena ke startu s družicí Kepler

4:11 – hodiny na Mysu Canaveral ze před chvíli na 20 minut zastavily na čase T-15 minut do startu. Ne, nejedná se o omyl. Oficiální odpočítávání se několikrát zastavuje. Během zastavení odpočítávání má NASA šanci dohnat případné resty či vyřešit technické problémy. Podobný systém odpočítávání se používá i u startu raketoplánů.

4:07 – odpočítávání zatím běží bez problémů, před chvíli byly dokončeny testy motorů prvního a druhého stupně.

4:00 – vítejte u online přenosu ze startu družice Kepler. Ta se má už za 49 minut vydat do vesmíru hledat obyvatelné planety. Více se o kosmickém dalekohledu dočtete na kepler.exoplanety.cz.

www.novedalekohledy.cz